Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt Peter Muld, Chief Digital Officer på ICA Gruppen

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

2016-06-23 14:26

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

ICA Gruppen meddelade tidigare i veckan att man säljer InkClub för 322 miljoner kronor till företagets grundare Lennart Nyberg. Koncernen har dock inte gett upp e-handeln helt och har förutom ICA:s egen satsning på nätmat även Apotek Hjärtat i portföljen. Apotekskedjan som förvärvades i slutet av 2014 och som satsar stort på nätet.

Utöver det jobbar övriga dotterbolag inom ICA Gruppen aktivt med digitalisering, och för att säkerställa en tydligare och mer samordnad digital strategi för hela koncernen, etablerar man nu en ny funktion som Chief Digital Officer på koncernnivå.

Annons
Annons

Ansvarat för SAS digitala transformation

Rollen som CDO ska axlas av Peter Muld som sedan tidigare bland annat innehaft tjänsten Business CIO på SAS där han varit ansvarig för flygbolagets digitala transformation. Han tillträder sin tjänst den 5 september i år.

– Vi är mycket glada att nu kunna etablera en CDO-funktion med Peter Muld i spetsen, säger Liv Forhaug, Chief Strategy Officer för ICA Gruppen och fortsätter:
– Peter har en mycket relevant bakgrund med djup erfarenhet av både IT och affärsmässiga möjligheter kopplade till digitalisering. Peters blandade och breda erfarenhet från både entreprenörs- och storbolag ser jag också som positivt för att kunna bidra till vår förändringsresa.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta