Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

ICA Gruppen meddelade tidigare i veckan att man säljer InkClub för 322 miljoner kronor till företagets grundare Lennart Nyberg. Koncernen har dock inte gett upp e-handeln helt och har förutom ICA:s egen satsning på nätmat även Apotek Hjärtat i portföljen. Apotekskedjan som förvärvades i slutet av 2014 och som satsar stort på nätet.

Utöver det jobbar övriga dotterbolag inom ICA Gruppen aktivt med digitalisering, och för att säkerställa en tydligare och mer samordnad digital strategi för hela koncernen, etablerar man nu en ny funktion som Chief Digital Officer på koncernnivå.

Annons
Annons

Ansvarat för SAS digitala transformation

Rollen som CDO ska axlas av Peter Muld som sedan tidigare bland annat innehaft tjänsten Business CIO på SAS där han varit ansvarig för flygbolagets digitala transformation. Han tillträder sin tjänst den 5 september i år.

– Vi är mycket glada att nu kunna etablera en CDO-funktion med Peter Muld i spetsen, säger Liv Forhaug, Chief Strategy Officer för ICA Gruppen och fortsätter:

– Peter har en mycket relevant bakgrund med djup erfarenhet av både IT och affärsmässiga möjligheter kopplade till digitalisering. Peters blandade och breda erfarenhet från både entreprenörs- och storbolag ser jag också som positivt för att kunna bidra till vår förändringsresa.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!