Ny e-handel och 70 butiker – Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

Att Top-Toy försattes i konkurs, lade ner Toys R Us och BR-Leksaker och allt som hänt med varumärkena sedan dess är nog en av årets mest omtalade händesler hittills.

Förra veckan meddelade leksaksaktören att de sista 19 öppna Toys R Us-butikerna i Sverige kommer att stängas den här veckan och igår skrev vi om att norska Nordic Toy Team tar över BRs butiker och personal i Norge. Nu rapporterar Forbes senaste nytt - Tru Kids har har köpt Toys R Us varumärke.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Lekextra tar över BR:s lokaler och personal

Det nybildade bolaget Tru Kids Inc har köpt varumärkena Toys R Us och Babies R Us samt maskot-giraffen Geoffrey. Företaget planerar både en ny e-handelsplattform och 70 nya butiker i Europa, Asien och Indien, dock under namnet Tru Kids Brands. Företaget planerar även att växa varumärket i USA. Inga exakta detaljer kring det har ännu avslöjats, men Tru Kids ska enligt nyhetssajten ta fram en individuell plan för den amerikanska marknaden.

– Vi har en “once in a lifetime opportunity” att skriva nästa kapitel för Toys R Us genom att lansera en nyutvecklad omnikanalupplevelse för våra älskade varumärken här i USA, säger vd Richard Barry.

Flera personer som tidigare haft betydelsefulla poster inom Toys R Us sitter idag i Tru Kids ledning, bland annat Richard Barry som har haft rollen som Global Chief Merchandising Officer. Enligt företaget ska Richard Barry har lärt sig av Toys R Us tidigare misstag, och planerar därför att satsa rejält på Tru Kids e-handel.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!