Ny e-handel och produkt ska rädda världens hav

"Webben den absolut viktigaste kanalen".

Varumärket Glacial är just nu under lansering och öppnade i dagarna en pop-up i det fysiska butikskonceptet The Lobby. Företaget har tagit fram en ny vattenflaska som ska hjälpa till att rädda hav och sjöar.

Även om fysisk retail är en stor del av lanseringsplanen så berättar företagets medgrundare, Jonas Furusten, att e-handeln ligger dem varmt om hjärtat.

Annons

- Vår webb är ett mycket viktigt verktyg i lanseringen och vi driver trafik dit från de event och kampanjer vi gör med våra influencers. I dag är ju den egna webben den absolut viktigaste kanalen när man bygger ett varumärke från grunden. Det är här vi visar varumärkets DNA och det är hit kunden vänder sig när dom står i en fysisk butik och har frågor angående våra produkter. Den yngre generationen Googlar ju idag åtta gånger av tio istället för att be om hjälp i den fysiska butiken, säger Jonas Furusten till Ehandel.se.

"En bit på vägen mot en mer hållbar livsstil"

Glacial har tagit fram en termo-flaska som sägs vara mycket hållbar och förhoppningen är att man ska använda den länge och samtidigt skippa traditionella sportflaskor i plast. Företaget donerar även en euro, för varje såld flaska, till WWF.

- Vi har trots allt ett av världens bästa kranvatten i Sverige. Detta tillsammans med en snygg flaska blir vårt bidrag till att ta oss en bit på vägen mot en mer hållbar livsstil, sade Jonas Furusten i samband med WWF-samarbetet.

Planen med företagets e-handel sägs vara att den ska växa i takt med att varumärket växer inom retail, vilket omfattar försäljning via andra återförsäljare.

Går ni in med e-handeln först i andra länder, eller är det en kombo av fysisk retail och e-handel?

- Det är en kombo. Vi levererar globalt från vår e-handel men vi gör inga marknadsföringsinsatser på en ny marknad innan vi har retail, säger Jonas Furusten.

Företaget ska redan idag sälja till tio länder och Glacial ser stora möjligheter att snabbt växa globalt med kombinationen egen e-handel och andra återförsäljare.

- Eftersom vi har stora framgångar internationellt så får vi mer och mer trafik från de nya marknader vi öppnar på och vi ser en hävstångseffekt på vår egen e-handel, säger Jonas Furusten.

Annons

Annons