Annons

Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet Sonat Burman-Olsson, koncernchef och VD för Coop

Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

2016-08-29 10:12

Coop lanserar Smartkassen - en tjänst som låter kunden kombinera recept med lösplock.

Coops e-handel har sedan premiären 2008 lanserat flera nyheter kring sin matkasse. I april meddelade företaget att det i samarbete med teknikbolaget Gastrofy skulle ta fram en kasse som skulle göra det möjligt att klicka hem varor från recept och när det nu blivit dags för lansering av de smartare kassarna rapporterar Coop en e-handelstillväxt på 60 procent under årets första sex månader.

Den nya tjänsten, som Coop kallar Smartkassen, innebär alltså att kunden kan välja mellan olika recept och klicka hem de varor som behövs för att ett visst antal personer ska äta en viss rätt. Det går även att lägga till exempelvis frukostprodukter eller tvättmedel ur Coops vanliga e-handelssortiment.

Ska bädda för tillväxt på nätet

Coop menar att tjänsten sparar på både jordens resurser och hushållens pengar och menar att Smartkassen innebär att företaget kommer att erbjuda “den mest avancerade nätbutiken för mat i Sverige”.

Annons
Annons
– Nu tar vi nästa stora steg i vår digitala satsning. Smartkassen är utformad för att göra det ännu enklare, mer prisvärt och hållbart att handla mat på nätet. Det är en tjänst som visar att Coop står på konsumentens sida och som kommer att bädda för att vi kommer att fortsätta växa snabbt på nätet även framöver, säger Sonat Burman-Olsson, koncernchef och VD för Coop.

Vid lanseringen kommer recepten, som då är 500 till antalet, att fokusera på vardagsmat och gå att sortera efter bland annat kött, fisk och vegetariskt. Under hösten ska utbudet växa med bland annat bakning och festrätter från Coops receptdatabas som innehåller totalt 6 000 recept.

– Vår strategi är att möta kunden med det bästa erbjudandet vare sig de handlar i Coops butiker eller om de handlar hemma från soffan. Coops löfte är att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln. Smartkassen är ett bra exempel på att det är minst lika viktigt digitalt, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör med ansvar för Coops e-handel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta