Ny söt e-handelsplattform från Skaraborg

Sweet Charlie ska agera motpol till andra e-handelslösningar.

Två Skövdeföretag har lanserat en egen e-handelslösning som ska utmana IT-jättarna, enligt grundarna själva. Det handlar i princip om en ny e-handelsplattform som ska ha en del unika funktioner enligt upphovsmakarna. E-handelssystemet ska främst riktas mot de med en fysisk närvaro.

- Det duger inte att dra igång en webbutik och låta den leva sitt eget liv. Det är bara om de analoga och digitala verksamheterna drar åt samma håll som varumärket kan lyfta rejält. Eftersom vi har rötterna inom marknadskommunikation kan vi tillsammans med våra mer teknikorienterade kollegor leverera en unik kompetensbredd på väg mot det målet, säger Nichlas Hägglund, affärsutvecklare för Sweet Charlie.

Annons

Döpt efter en jordgubbe

E-handelslösningen kallas Sweet Charlie, taget från jordgubbssorten med samma namn, och har skapats av reklambyrån Morot Kommunikation & Design tillsammans med webbyrån Viström Webb.

- Vår bedömning är att det på sikt kommer att bli svårare att specifikt ringa in hur en e-handel ser ut och vad för funktioner den kommer att ha. Därför har vi valt att använda plattformar där förändringsmöjligheterna är större, förklarar Jonatan Viström, som basar för teknikdelen inom Sweet Charlie.

- Vi har exempelvis byggt ett system för biltvättsanläggningar där kunder kan köpa olika tvättar via webben, där sitter webbutiken ihop med tvättutrustningen så att man kan starta tvättarna och leverera rätt sorts tvätt baserat på kundinformationen.

Är plattformen baserad på någon befintlig lösning?

- Sweet Charlie är uppbyggt på följande manér; PHP och Laravel och på det har vi ett modulbaserat system som är Sweet Charlie. Där finns grundläggande och generella e-handelsfunktioner såsom kassa, kundhantering och produkthantering med mera, säger Jonatan Viström.

"Har medvetet lagt oss mellan"

Varför ska man välja er plattform före andra på marknaden?

- I dag finns det flera aktörer som erbjuder "traditionella" e-handelslösningar där man i många fall till och med kan dra igång ett startpaket själv. Växer man och vill bygga ut sin verksamhet, och då givetvis systemet, så kan steget vara ganska långt till nästa aktör. Vi har medvetet lagt oss mellan, där vi levererar endast det som efterfrågas, säger Jonatan.

Viström förklarar hur vissa av deras referensbutiker är väldigt enkla medan andra har byggt på mycket mer avancerade funktioner.

Annons

- En annan USP är vår bakgrund, starka tekniska kompetens från webbyrån och den marknadskännedom och erfarenheten som en väletablerad reklambyrå ger. Utöver e-handelssystemet så kan vi även bidra till de varumärkesbyggande delarna, förklarar Jonatan Viström.

- Jag tror inte det finns något annat e-handelssystem som integrerar såväl varumärkesutveckling och copytjänster som film och produktfoto, säger Nichlas Hägglund.

Annons