Annons

Ny teknik gav tobak på nätet en rejäl skjuts i mobilen Adam Sayf och Amin Amo

Ny teknik gav tobak på nätet en rejäl skjuts i mobilen

2017-08-28 07:00

Dubblade den mobila konverteringen med teknisk lösning.

1994 grundade Amin Amo bolaget Nettotobak. Sedan dess har han tillsammans med kollegan Adam Sayf skördat stora framgångar. 2013 kom e-handeln med samma namn och förra året omsatte de båda göteborgarna 112 miljoner svenska kronor.

Mobil trafik ökade snabbt

Affärsidén - att kombinera lågt pris på snus med ett brett utbud av utvalda produkter och en bra kundupplevelse - lockade många kunder. Och efter lanseringen av den egna e-handeln, märkte killarna bakom Nettotobak snart en tydlig trend: Den mobila trafiken ökade stegvis och stod för en allt större andel av försäljningen i webbshoppen.

2014 bestämde sig Nettotobak att därför lansera en responsiv webbutik, baserad på e-handelsplattformen Prestashop. Men konverteringen från mobila enheter dröjde och motsvarade fortfarande inte förväntningarna.

Ny lösning gav touch-version

Därför valde Amin Amo och Adam Sayf i våras att gå vidare med att ansluta den mobila lösningen Touchize Commerce till e-handeln. Det innebär att kunderna sedan dess möts av en touch-vänlig version av Nettotobaks e-handel.

Annons
Annons
- Jag använde Touchize första gången när jag köpte grillkött från köttleverantören Johan i Hallen. Det var precis så enkelt och intuitivt som jag ville att vår mobila handel skulle vara, säger Nettotobaks e-handelschef Adam Sayf.

Bounce rate minskade kraftigt

Och när det hela väl var igång, så lät resultatet inte vänta på sig. Efter tre månader hade Nettotobaks konverteringsgrad i mobilen fördubblats från 2,9 procent till 6,7 procent. Samma utveckling såg de hos kunder som handlade från surfplattor, där konverteringen gick från 5,3 procent till 10,2 procent.

Samtidigt ökade konverteringen på desktop endast marginellt, från 11,6 procent till 11,8 procent under samma tidsperiod. Även antalet personer som lämnade sajten utan att ha klickat sig vidare, så kallad bounce rate, minskade från 32,2 procent till 23,5 procent på mobila enheter.

- Våra kunder vill ha det enkelt - in och ta de produkter dom vill ha och betala utan krångel, kommenterar Nettotobaks VD, Amin Amo.

Förladdade korgar nästa steg

Nu ska lösningen också integreras på iPads och nästa steg efter det blir att testa riktade mobila erbjudanden med färdiga varukorgar, så kallade pre-loaded baskets, där produkterna redan ligger i korgen. Med den lösningen kan kunden välja att antingen gå direkt till betalningen, eller att komplettera varukorgens innehåll och därefter betala.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta