Annons

Ny teknik gav tobak på nätet en rejäl skjuts i mobilen Adam Sayf och Amin Amo

Ny teknik gav tobak på nätet en rejäl skjuts i mobilen

2017-08-28 07:00

Dubblade den mobila konverteringen med teknisk lösning.

1994 grundade Amin Amo bolaget Nettotobak. Sedan dess har han tillsammans med kollegan Adam Sayf skördat stora framgångar. 2013 kom e-handeln med samma namn och förra året omsatte de båda göteborgarna 112 miljoner svenska kronor.

Mobil trafik ökade snabbt

Affärsidén - att kombinera lågt pris på snus med ett brett utbud av utvalda produkter och en bra kundupplevelse - lockade många kunder. Och efter lanseringen av den egna e-handeln, märkte killarna bakom Nettotobak snart en tydlig trend: Den mobila trafiken ökade stegvis och stod för en allt större andel av försäljningen i webbshoppen.

2014 bestämde sig Nettotobak att därför lansera en responsiv webbutik, baserad på e-handelsplattformen Prestashop. Men konverteringen från mobila enheter dröjde och motsvarade fortfarande inte förväntningarna.

Ny lösning gav touch-version

Därför valde Amin Amo och Adam Sayf i våras att gå vidare med att ansluta den mobila lösningen Touchize Commerce till e-handeln. Det innebär att kunderna sedan dess möts av en touch-vänlig version av Nettotobaks e-handel.

Annons
Annons
- Jag använde Touchize första gången när jag köpte grillkött från köttleverantören Johan i Hallen. Det var precis så enkelt och intuitivt som jag ville att vår mobila handel skulle vara, säger Nettotobaks e-handelschef Adam Sayf.

Bounce rate minskade kraftigt

Och när det hela väl var igång, så lät resultatet inte vänta på sig. Efter tre månader hade Nettotobaks konverteringsgrad i mobilen fördubblats från 2,9 procent till 6,7 procent. Samma utveckling såg de hos kunder som handlade från surfplattor, där konverteringen gick från 5,3 procent till 10,2 procent.

Samtidigt ökade konverteringen på desktop endast marginellt, från 11,6 procent till 11,8 procent under samma tidsperiod. Även antalet personer som lämnade sajten utan att ha klickat sig vidare, så kallad bounce rate, minskade från 32,2 procent till 23,5 procent på mobila enheter.

- Våra kunder vill ha det enkelt - in och ta de produkter dom vill ha och betala utan krångel, kommenterar Nettotobaks VD, Amin Amo.

Förladdade korgar nästa steg

Nu ska lösningen också integreras på iPads och nästa steg efter det blir att testa riktade mobila erbjudanden med färdiga varukorgar, så kallade pre-loaded baskets, där produkterna redan ligger i korgen. Med den lösningen kan kunden välja att antingen gå direkt till betalningen, eller att komplettera varukorgens innehåll och därefter betala.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta