Ny tjänst jämför nätmaten: ”Skiljer ofta hundralappar”

Matspar.se ska ta kunden till den billigaste matbutiken på nätet.

Även om mathandeln på nätet fortfarande bara omfattar någon enstaka procent av all dagligvaruhandel verkar de flesta bedömare vara säkra på att den andelen kommer att växa kraftigt. Och när aktörerna som vill ha en del av kakan blir fler kommer prisjämförelsesajterna som ett brev på posten.

Nu finns Matspar.se, en helt ny tjänst som jämför priserna mellan de olika aktörer som etablerat sig hittills. Tjänsten fungerar ännu bara i Stockholmsområdet men en expansion till resten av landet är planerad inom kort.

Annons

- Vi ser ett behov där man vill köpa sina matvaror på nätet till det billigaste möjliga totalpris vid varje inköp. Vårt uppdrag är att supportera konsumenten att finna den billigaste matkassen vid varje köp. Detta innebär förstås att även kampanjpriserna kommer att vara detsamma på Matspar.se precis som i gällande butik, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se i ett pressmeddelande.

"En utmaning att konstruera tjänsten"

Matspars tjänst, som ska vara Nordens första i sitt slag, ska jämföra över 30 000 produkter i ett antal matbutiker på nätet. Kunden besöker Matspar.se, klickar i vad hon eller han vill beställa och kan sen se vilken aktör som erbjuder det bästa priset på den samlade varukorgen, och vilka köp- och leveransvillkor varje butik erbjuder.

- Det har varit en utmaning att konstruera en tjänst som fungerar på det sätt en konsument förväntar sig. Ordagrant ska tjänsten jämföra “äpplen med äpplen” så har det inte varit en dans på rosor. Men snart sitter betan där vi vill ha den, säger Omid Ghanbari.

När Ehandel.se klickar i ett antal varor på sajten för att testa tjänsten visar det sig dock att priserna mellan aktörerna kan skilja sig åt med så lite som ett fåtal kronor, trots att man kommer upp i ett ordervärde runt 1 500 kronor.

Är det verkligen priset som avgör var konsumenten handlar då?

- Skillnaden på priserna varierar beroende på vad man lägger till. Kampanjer kan påverka en del men man kan även i många fall se att kampanjer i vissa butiker fortfarande håller ett högre pris än ordpriset i konkurrerande butiker. Vanligtvis så är det hundralappar som skiljer sig åt samt att fraktkostnaden har en stor betydelse i priset. På tjänsten kan man även jämföra utbud och fraktvillkor så som vart olika butiker levererar samt kostnaden, säger Kaveh Sabeghi, marknadschef på Matspar.se.

Omid Ghanbari och Kaveh Sabeghi har grundat Matspar.se tillsammans med Behrang Ehteshamy, Steeve Lennmark och Rafel Ridha Dev. Företaget har fått ett kapitaltillskott av investmentbolaget NFT Ventures men har avböjt att kommentera beloppet.

Annons
Annons