Ny tjänst vill få e-handlare att hjälpa till på gräsrotsnivå

Startup-företaget AddTruly vill hjälpa e-handlare att ta ett större socialt ansvar. Med deras lösning kan kunder donera pengar till ideella organisationer som är kopplade till verksamheten med ett knapptryck.

I takt med att flyktingkrisen bivit allt större har privatpersoner och företag ökat sina ansträngningar för att dra sitt strå till stacken, bland annat har e-handlare som norska Stormberg skänkt sina dagskassor. Men det finns många som behöver hjälp i världen, och det finns många olika sätt att hjälpa till på.

Ett sätt är att samla in pengar åt olika hjälporganisationer med hjälp av sina kunder. Något som den digitala insamlingsbössan Desmo hjälpte e-handlare med när man lanserade sin tjänst 2010. Desmo drivs idag av Barncancerfonden i ny tappning, och snart dyker det upp en ny digital lösning som vill öka företags sociala ansvar.

Annons

– För aktörer inom e-handel är det ett enkelt, resurseffektivt och tydligt sätt att arbeta med socialt ansvarstagande, säger Anna Urombi, medgrundare av AddTruly, tidigare Destination Compensation.

Matchas ihop med passande projekt

AddTruly har det senaste året testats mot kunder inom resebranschen och har på senare tid även märkt av ett ökat intresse inom andra branscher med försäljning online. Vad AddTruly gör är att matcha ihop e-handlare med passande projekt eller organisationer på gräsrotsnivå.

Via ett plug-in som installeras i butiken kan sedan kunder efter avslutat köp skänka en slant till vald organisation eller projekt som är kopplad till företagets varumärke, importland eller produktionsland. Den nya e-tjänsten kommer att vara tillgänglig från och med november 2015.

– Den goda gärningen blir väldigt konkret för den som väljer att stötta ett projekt eller organisation i samband med köp, eftersom varje person får veta vad pengarna ger för effekt, säger Malin Jungerstedt, medgrundare av AddTruly.

Annons