Annons

Ny undersökning: Svenskar vill inte betala för hemleverans FOTO: Svensk Dagligvaruhandel Svetlana Kolesova, forskare på svensk dagligvaruhandel

Ny undersökning: Svenskar vill inte betala för hemleverans

2019-01-31 14:53

"Låga nivåer jämfört med andra länder i Europa".

Att beställa mat på nätet har blivit allt mer populärt, men inte i den grad som man skulle kunna tro. Flera nätmatbutiker och andra butiker som kopplar på en e-handel till sin affär klagar på att det är svårt att gå runt och göra sin webbutik lönsam. Senast igår skrev vi exempelvis om att Ica anpassar sin organisation till e-handeln på olika sätt, för att locka fler Ica-butiker till att koppla på en nätbutik. Men majoriteten av butikerna känner sig ändå osäkra. 

För några månader sedan skrev vi även om att branschorganisationen Svensk Digital Handel redovisade deras årliga rapport om "Digital Mathandel". Där förutspådde man att sju procent av e-handeln i Sverige skulle representeras av mat såld på nätet, jämfört med 1,6 procent 2017. 

LÄS ÄVEN: E-mathandeln "mycket liten" jämfört med andra länder

Så vad är det egentligen som händer? Nätmatbutikerna har svårt att bli lönsamma, men intresset för att handla mat på nätet växer starkt. 

Annons
Annons

Fyra av tio 

En förklaring till detta är bristande betalningsvilja för hemleverans. Enligt en ny undersökning som YouGov tagit fram på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint, framgår det att svenskar helst inte vill betala för hemleverans av nätmat.

Fyra av tio svenskar som handlat mat regelbundet på nätet eller testat någon enstaka gång, uppger att de skulle fortsätta handla mat på nätet om de slapp betala för hemleveransen. 

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans och det kan helt klart vara en faktor som bromsat tillväxten för nätmat i Sverige. Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder i Europa, säger Svetlana Kolesova, som forskar på svensk dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies, i ett pressmeddelande.

Hämta var, när och hur du vill

Leveranser kostar, men ingen vill helst stå för den kostanden. Därför har dagligvaruhandeln börjat med flexiblare lösningar som olika click and collect-alternativ eller hämtskåp med kyl- och frysutrymmen. 

– Det är tydligt att vi nu går mot ’Hämta var du vill, när du vill och hur du vill’. Det är en spännande tid för logistikbranschen, med klart fokus på flexibilitet för slutkonsumenten, kommenterar Sven Calissendorff, vd på StrongPoint Sverige.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta