Annons

Ny undersökning: Svenskar vill inte betala för hemleverans FOTO: Svensk Dagligvaruhandel Svetlana Kolesova, forskare på svensk dagligvaruhandel

Ny undersökning: Svenskar vill inte betala för hemleverans

2019-01-31 14:53

"Låga nivåer jämfört med andra länder i Europa".

Att beställa mat på nätet har blivit allt mer populärt, men inte i den grad som man skulle kunna tro. Flera nätmatbutiker och andra butiker som kopplar på en e-handel till sin affär klagar på att det är svårt att gå runt och göra sin webbutik lönsam. Senast igår skrev vi exempelvis om att Ica anpassar sin organisation till e-handeln på olika sätt, för att locka fler Ica-butiker till att koppla på en nätbutik. Men majoriteten av butikerna känner sig ändå osäkra. 

För några månader sedan skrev vi även om att branschorganisationen Svensk Digital Handel redovisade deras årliga rapport om "Digital Mathandel". Där förutspådde man att sju procent av e-handeln i Sverige skulle representeras av mat såld på nätet, jämfört med 1,6 procent 2017. 

LÄS ÄVEN: E-mathandeln "mycket liten" jämfört med andra länder

Så vad är det egentligen som händer? Nätmatbutikerna har svårt att bli lönsamma, men intresset för att handla mat på nätet växer starkt. 

Annons
Annons

Fyra av tio 

En förklaring till detta är bristande betalningsvilja för hemleverans. Enligt en ny undersökning som YouGov tagit fram på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint, framgår det att svenskar helst inte vill betala för hemleverans av nätmat.

Fyra av tio svenskar som handlat mat regelbundet på nätet eller testat någon enstaka gång, uppger att de skulle fortsätta handla mat på nätet om de slapp betala för hemleveransen. 

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans och det kan helt klart vara en faktor som bromsat tillväxten för nätmat i Sverige. Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder i Europa, säger Svetlana Kolesova, som forskar på svensk dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies, i ett pressmeddelande.

Hämta var, när och hur du vill

Leveranser kostar, men ingen vill helst stå för den kostanden. Därför har dagligvaruhandeln börjat med flexiblare lösningar som olika click and collect-alternativ eller hämtskåp med kyl- och frysutrymmen. 

– Det är tydligt att vi nu går mot ’Hämta var du vill, när du vill och hur du vill’. Det är en spännande tid för logistikbranschen, med klart fokus på flexibilitet för slutkonsumenten, kommenterar Sven Calissendorff, vd på StrongPoint Sverige.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta