ICA:s e-handel omsatte 1,5 miljarder kronor

Endast 280 butiker kör lösplock via e-handel.

Förra året rapporterade vi om att Icas egna e-handel hade ökat med 50 procent, och att omsättningen 2017 landade på 1,2 miljarder kronor. Koncernen fortsätter på samma bana och ökar sin omsättning igen, nu meddelar Ica att de omsatte cirka 1,5 miljarder de senaste tolv månaderna på sin onlineförsäljning, det rapporterar Dagens Nyheter.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel upp 50% - sålde för 1,2 miljarder

Annons
Annons

Senast förra veckan meddelade Ica Gruppen att de satsar på en “framåtriktad organisationsförändring” vilket betyder att de vill anpassa sin organisation för e-handelns framfart.

E-handeln är inte boven

Eftersom att alla Ica-butiker ägs och drivs av självständiga handlare, är det upp till varje Ica-butik att avgöra om de ska ansluta sig till e-handeln eller inte. Idag finns det omkring 1300 butiker i landet, och av dem erbjuder endast cirka 280 butiker lösplock för e-handelskunder och 600 butiker erbjuder färdigpackade matkassar. Jämfört med slutet av 2017, när 200 butiker erbjöd lösplock och drygt 570 butiker matkasse-lösningen, så är ökningen inte så stor.

Enligt flera Ica-handlare känns e-handeln som en kostsam affär, och att det är tungt innan man lyckas få nätförsäljningen lönsam. Anders Svensson, vd på Ica Sverige, menar att det inte är e-handeln som är den stora boven utan högre personalkostnader, då de anställda har blivit dyrare i och med reduceringen av arbetsgivaravgifter för unga.

Krävs mer merförsäljning

Anders Svenssons lösning på Ica-butikernas stora utmaningar i e-handeln är att få kunderna att handla för högre belopp och att effektivisera hemkörningen och varuplockningen. För att underlätta med de sistnämnda, satsar koncernen på att bygga e-handelslager som butikerna ska kunna ansluta sig till.

LÄS ÄVEN: ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

Förra året öppnade ett centrallager för butiker i Stockholmsområdet. Butikerna som är anslutna dit tar emot beställningar från sina e-handelskunder och sedan sköts all plockning och utkörning från centrallagret. Anders Svensson menar att de planerar att bygga fler centrallager för e-handeln, på fler platser i landet närmare andra Ica-butiker.

– Då kan butiken välja att antingen plocka själv, eller låta centrallagret plocka varorna och köra ut dem till kunden, säger Anders Svensson, vd på Ica Sverige, till Dagens Nyheter.

Livsmedelsjätten meddelade även i fjol att de ingick i ett samarbetsavtal med det brittiska e-handelsföretaget Ocado, som även de säljer livsmedel på nätet. Samarbetet ska innebära att Ica Sverige till och med år 2022 ska investera 600 miljoner kronor i Ocados teknologi.

Annons
Annons

SLUTLIGA SIFFROR 2018: ICA:s e-handel ökade med en halv miljard

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!