Nyhetsbrevet som blev fel gjorde stor succé

USAgodis.se efter missen: "Vi kanske alltid ska skicka i den här stilen framöver?".

De som får nyhetsbrev från USAgodis.se möttes i veckan av en lite oväntad hälsning. Istället för “Hej” följt av information om vad företaget har på gång, löd introt:

“Hannes, fyll i med någon random text här. Lite erbjudanden å kanske någon kampanj. Väldigt viktigt att du fångar folks uppmärksamhet, så inget tramsigt som din Tinder-profil”.

Annons
Annons

"Alla rutiner sitter inte"

Ganska snabbt uppstod förvirring kring om det lite annorlunda utskicket med rubriken “Någon bra rubrik om vårt grymma godis” var det det såg ut att vara, det vill säga ett misstag, eller om det i själva verket handlade om ett trick för att dra till sig uppmärksamhet.

Sebastian Pegelow, som är VD på USAgodis, intygar att det handlar om det förstnämnda.

- Vi växer en hel del och alla rutiner sitter helt enkelt inte. Det förbereddes av två personer denna gång och det råkade helt enkelt gå ut till en grupp mottagare av misstag, säger han.

Tänkte "det går åt skogen"

Men ibland kan misstag leda till något gott. Faktum är att det aktuella brevet ska fått en del öppnanden, samt lite extra uppmärksamhet på sociala medier.

- Det blev helt enkelt en succé trots att det inte var det riktiga nyhetsbrevet som skickades.

Kan ni förstå de som undrar om det hela är ett PR-trick?

- Givetvis. Vi hade nog själva tänkt så. Men i det här fallet skedde det ett internt misstag som fick en positiv effekt. Första tanken var ju givetvis ”fa* nu går det åt skogen” men det mottogs positivt. Vi kanske alltid ska skicka nyhetsbrev i den stilen framöver?

Ingen blir av med jobbet

Bland de twittrare som undrar om brevskrivaren Hannes fortfarande har ett jobb att gå till, kommer Sebastian Pegelow med lugnande besked.

Annons
Annons

- Absolut, alla gör misstag i livet. Vi lär dock göra några extra korrläsningar i framtiden. Eller inte. Det får tiden utvisa.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!