Annons

Nytt nätapotek utmanar Apotea Adham Shawwaf, Björn Thorngren och Joanna Elmes

Nytt nätapotek utmanar Apotea

2018-03-09 12:20

Vill bli störst om fem år.

Allt fler aktörer dras till den växande apoteksmarknaden på nätet. I höstas kunde vi berätta att Axfood gav sig in i kampen och helt sonika började förbereda sitt eget nätapotek.  

LÄS ÄVEN Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek

Som bekant domineras just apoteksmarknaden på nätet redan av Apotea, som tycks slå rekord på rekord och kamma hem pris efter pris. Frågan som många ställer sig är ifall ens en stor aktör som Axfood kommer att kunna utmana e-handelskungen Pär Svärdson om nätets apotekskunder.

Axfoods apotek nära lansering

Hur det går för Axfood och deras Apohem - som för övrigt uppger på sin hemsida att starten nu är nära - återstår att se. 

Men nu ger sig ytterligare en aktör in på marknaden - som säger sig ha just som mål att bli störst på marknaden. Alltså även större än Apotea. Denna gång är det företaget Meds och förutom att de säger sig vilja bli Sveriges största nätapotek har de en tidsplan för detta som är minst sagt kaxig.

- Vi ska bli Sveriges största apotek inom fem år, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds, till Di Digital. 

44 miljoner var "en såddrunda"

För att lyckas med målet har de dock förberett sig väl. Med riskkapital på 44 miljoner i potten från vad som uppges vara "en rad namnkunniga investerare", har de filat ordentligt på affärsidén.

Annons
Annons

Löftet till de kommande kunderna uppges vara “supersnabba leveranser” - och med det avses att leverans ska kunna ske inom en timme. Med mobilen som främsta kanal tror företaget nu att de ska kunna locka många kunder. 

Men för att på riktigt kunna bli en stor aktör på marknaden konstaterar Meds även att 44 miljoner inte räcker, utan att mer pengar kommer att behövas. Björn Thorngren kallar till och med den första laddningen för “en såddrunda”.

Sverige perfekt för e-handel

Bland de “namnkunniga investerarna” som redan hoppat på tåget sägs förresten att den största av dessa ska vara Richard Båge, som även kommer att bli Meds ordförande. Även Michael Storåkers, grundare av reklambyrån Storåkers McCann, uppges vara med bland investerarna, liksom Apoteket AB:s före detta ordförande Christian W Jansson. Själv menar dock Jansson att det är hans son som i sjävla verket ligger bakom investeringen, som skett via ett familjebolag. 

Hur som helst menar Björn Thorngren att en av de saker som gör att Meds kommer att lyckas är att marknaden för receptbelagda läkemedel i Sverige är “perfekt för e-handel”. Med svenska innovationer som e-recept, mobilt bank-id och liknande, finns det goda förutsättningar för vårdkedjan att digitaliseras, menar han.

- E-handeln växer rekordsnabbt. Men den utgör fortfarande bara 7 procent av apoteksbranschens omsättning på 40 miljarder kronor om året. Vi tror att den andelen är 25 procent om tre år, säger vd Björn Thorngren till Di Digital.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta