Annons

Odd Molly fortsätter tappa - sjönk 18 procent Odd mollys vd Jennie Högstedt Björk

Odd Molly fortsätter tappa - sjönk 18 procent

2019-05-07 09:34

"Nyemission väntas tillföra 25 miljoner".

2018 var inte ett lätt år för Odd Molly, och årets första kvartal slog inte heller några rekord. Istället tappade företaget 18 procent av sin omsättning, jämfört med samma period förra året. Odd Molly rapporterar att omsättningen under första kvartalet landade på drygt 86 miljoner kronor. 

LÄS ÄVEN: Odd Molly ska nu växa lika som de sjönk 

Under förra årets första kvartal minskade resultatet efter skatt till -6,7 miljoner kronor, och under samma period 2019 sjönk resultatet ännu lägre till -19 miljoner kronor. 

– Nettoomsättningen under det första kvartalet minskade, påverkad av den omstrukturering som pågår. Reaförsäljningen var inte på samma nivå som föregående år vilket delvis förklaras av timing, samtidigt som marknaden generellt var svag, skriver Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly, i kvartlsrapporten. 

Odd Molly har blött pengar sedan andra kvartalet 2018, och för att rädda bolaget startade Odd Molly upp ett åtgärdsprogram. Programmet innebär bland annat att stänga ett flertal butiker och ta fram en licensmodell för Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien, Ungern, USA och Kanada.

LÄS ÄVEN: Odd Molly blöder pengar

Förra året stängde företaget 11 av sina fysiska butiker och i år har Odd Molly redan stängt 7 stycken till. Och fler planeras att stängas senare i år. 

Annons
Annons

Förutom åtgärdsprogrammet formulerade Odd Molly en ny tillväxtstrategi i slutet av 2018. Den nya strategin ska stärka digital och internationell tillväxt genom att bland annat stärka varumärkespositionen, tydliggöra kanalstrategin online genom att satsa på sin e-handel och minska antalet egna butiker, samt växa internationellt genom den nya licensmodellen. 

– De ytterligare åtgärder vi identifierat innebär kostnadsbesparingar motsvarande cirka 25 miljoner kronor på årsbasis. I korthet innebär det att vi effektiviserar och digitaliserar vår försäljning och reducerar sortimentet ytterligare, skriver Jennie Högstedt Björk och fortsätter:
– Vi förbereder en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar. Vi arbetar målmedvetet och fokuserat på att göra vår egen webbhandel än mer relevant med bättre analys och kundsegmentering. Jag är övertygad om att vi tar rätt steg för att successivt vända utvecklingen. 

LÄS ÄVEN: Odd Molly vill rädda bolaget - satsar hårt på e-handeln

Samtidigt valde företagets vice vd, Sara Fernström, som tillträdde i augusti 2018 att avgå. Hon var bland annat ansvarig för licensmodellen och den internationella expansionen.

Odd Molly skriver att Sara kommer att finnas kvar inom bolaget framöver, men tydliggör inte på vilket sätt. Styrelsen har utsett Johanna Palm, som idag är CFO, till vice VD. Johanna ska axla båda rollerna samtidigt. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta