Odd Molly blöder pengar – stänger ner fysiska butiker

"Ska kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker".

Klädmärket och kedjan Odd Molly, som på senare tid blivit allt mer inriktat på e-handel, kommer att stänga ner flera av sina fysiska butiker i Sverige, meddelar kedjan idag.

Backade 13 procent första halvåret

Beskedet kommer i samband med att företaget släpper sin rapport för andra kvartalet samt för första halvåret 2018. Denna visar att företaget under Q2 minskade nettoomsättningen med sju procent, från 82 miljoner till drygt 76 miljoner kronor. Samtidigt har nettoomsättningen minskat ännu mer, med 13 procent, under det första halvåret. Den negativa utvecklingen har nu fått företagets ledning att agera.

Annons

- Det andra kvartalet är säsongsmässigt Odd Mollys minsta. Omsättningen minskade med 7 procent jämfört med samma period förra året. Den lägre försäljningen är i huvudsak kopplad till de fysiska butikernas utmaningar i Sverige, sammanfattar Odd Molly i en beskrivning av vad som hänt under kvartalet.

Under de senaste månaderna har vi på Ehandel.se flera gånger berättat om förändringarna inom företaget. Bland annat har en ny ledarduo, som utgörs av den nya vd:n Jennie Högstedt Björk och vice vd:n Sara Fernström, tillsatts. De har fått uppdraget att fortsätta den digitala omställningen, samt att ta märket ut i världen och öka den internationella försäljningen.

LÄS ÄVEN: Odd Mollys nya ledarduo ska ta företaget ut i världen

Nätförsäljningen "en bra bit" över 40%

Vi har även kunnat berätta om den populära nyemission som drog in 37 miljoner, vilka nu ska användas till att hjälpa bolaget att bekosta den fortsatta omställningen till e-handel.

LÄS ÄVEN: Odd Mollys e-handelsemission var het - drog in 37 miljoner 

Samtidigt är företaget redan på god väg. Odd Molly har sedan tidigare berättat att 40 procent av deras inkomster kommer från e-handeln och den siffran tycks hålla i sig stabilt och även ha ökat något.

LÄS ÄVEN: Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40 procent

- Andelen försäljning i digitala kanaler – egen web och externa web-återförsäljares – är nu en bra bit över 40 procent, skriver företaget i rapporten.

Annons

"Ett område som jag brinner för"

Med den nya ledningen nu på plats och med färska pengar från emissionen i juni i kassan, är företaget laddade för att fortsätta att jobba.

- Vi har bevisat att det går att öka tillväxttakten och varumärkeskännedomen om vi tar ett samlat grepp på marknaden – där en stark digital och selektiv fysisk närvaro ökar förutsättningarna för att lyckas driva försäljning i de olika distributionskanalerna. Mycket kraft har under senare år gått till att skapa ett tydligt livsstilskoncept, utveckla nya kategorier och varuslag. Samtidigt har vi legat i framkant gällande att växla över till online-försäljning, vilket är ett område som jag brinner för och där vi redan kommit långt, framförallt i Sverige. Nu är vi redo för nästa steg, avslutar den nytillträdda vd:n Jennie Högstedt Björk sin kommentar till kvartalsresultatet. 

"Ett antal beslut om stängningar har fattats"

Inför hösten ska Odd Molly dessutom ha förstärkt teamet med en ny internationell försäljningschef och en affärsutvecklingschef, som båda kommer att fokusera på internationell expansion. Men det innebär inte att Sverige, som alltså är företagets hemmamarknad, kommer att glömmas bort.

- Vi kommer även att fortsätta satsa på vår hemmamarknad, inte minst digitalt, och kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker, där ett antal beslut om stängningar redan fattats.

Även rörelseresultatet under det första halvåret försämrades kraftigt. Det gick från ett nollresultat under samma period förra året till -18,6 miljoner under årets första sex månader. Resultat efter skatt under samma period uppgick till -17 miljoner, jämfört med -1,9 miljoner under samma period i fjol.

Annons