Annons

Odd Molly sjönk som en sten - stänger 11 butiker Jennie Högstedt Björk

Odd Molly sjönk som en sten - stänger 11 butiker

2018-10-26 15:20

Satsar på digital försäljning och ny licensmodell.

Modeföretaget Odd Mollys tredje kvartal var inget att hänga i granen. Företagets omsättning sjunker med 26 procent och hamnade det senaste kvartalet på 99,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 134,5 miljoner samma period i fjol. Rörelseresultatet gick samtidigt från plus 6,6 miljoner till minus 19,3 miljoner kronor.

- Ett omfattande åtgärdsprogram med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader har beslutats. Driftskostnaderna ska minskas med omkring 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna realiseras successivt under 2019, skriver Odd Molly i samband med rapporten.

"Vårt eget digitala erbjudande"

LÄS ÄVEN: Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Åtgärdsprogrammet består bland annat av att företagets 17 fysiska butiker ska bli sex stycken, det vill säga en drastisk minskning.

Annons
Annons
- Vi ska finnas hos starka externa digitala och fysiska återförsäljare i Sverige och internationellt. Detta är i linje med vårt strategiska fokus på digital försäljning och tillväxt internationellt, genom fortsatta satsningar på vårt eget digitala erbjudande samt entreprenörsdrivna externa partners och starka återförsäljare, kommenterar företagets vd Jennie Högstedt Björk.

"Draghjälp till Oddmolly.com"

Företaget ska nu också gå över till en licensmodell med lokala partners i olika länder. Odd Molly har hittills tecknat avtal med lokala operatörer i Spanien och Portugal, men fler länder ska stå på tur.

- Odd Molly får därmed också draghjälp och kraft till vår egna digitala tillväxt via Oddmolly.com som vi fortsatt kommer att driva själva, kommenterar Jennie Högstedt Björk.

Odd Mollys verksamhet ska därmed bli mer effektiv och kapitalsnål, vilket ska leda till lönsamhet och tillväxt.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta