Annons

Odd Molly sjönk som en sten - stänger 11 butiker Jennie Högstedt Björk

Odd Molly sjönk som en sten - stänger 11 butiker

2018-10-26 15:20

Satsar på digital försäljning och ny licensmodell.

Modeföretaget Odd Mollys tredje kvartal var inget att hänga i granen. Företagets omsättning sjunker med 26 procent och hamnade det senaste kvartalet på 99,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 134,5 miljoner samma period i fjol. Rörelseresultatet gick samtidigt från plus 6,6 miljoner till minus 19,3 miljoner kronor.

- Ett omfattande åtgärdsprogram med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader har beslutats. Driftskostnaderna ska minskas med omkring 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna realiseras successivt under 2019, skriver Odd Molly i samband med rapporten.

"Vårt eget digitala erbjudande"

LÄS ÄVEN: Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Åtgärdsprogrammet består bland annat av att företagets 17 fysiska butiker ska bli sex stycken, det vill säga en drastisk minskning.

Annons
Annons
- Vi ska finnas hos starka externa digitala och fysiska återförsäljare i Sverige och internationellt. Detta är i linje med vårt strategiska fokus på digital försäljning och tillväxt internationellt, genom fortsatta satsningar på vårt eget digitala erbjudande samt entreprenörsdrivna externa partners och starka återförsäljare, kommenterar företagets vd Jennie Högstedt Björk.

"Draghjälp till Oddmolly.com"

Företaget ska nu också gå över till en licensmodell med lokala partners i olika länder. Odd Molly har hittills tecknat avtal med lokala operatörer i Spanien och Portugal, men fler länder ska stå på tur.

- Odd Molly får därmed också draghjälp och kraft till vår egna digitala tillväxt via Oddmolly.com som vi fortsatt kommer att driva själva, kommenterar Jennie Högstedt Björk.

Odd Mollys verksamhet ska därmed bli mer effektiv och kapitalsnål, vilket ska leda till lönsamhet och tillväxt.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta