Annons

Odd Mollys nya ledarduo ska ta företaget ut i världen Jennie Högstedt Björk och Sara Fernström

Odd Mollys nya ledarduo ska ta företaget ut i världen

2018-07-05 10:30

Nya vice vd:n var med och styrde upp H&M:s sociala medier.

I februari kunde vi berätta att Odd Molly hade fått en ny vd i Jennie Högstedt Björk, som tog över efter Anna Attemark. Nu meddelar företaget att de även kommer att få en ny vice vd och den posten har tilldelats Sara Fernström. Hennes huvudansvar kommer att bli att "utveckla bolagets internationella försäljning, etablering och nätverk".

Ska ställa om till digitalt fokus

Men för att få Sara Fernström att ta jobbet var Odd Molly tvungna att hämta hem henne från New York. Där har hon nämligen fram tills nu varit vd för Lyft Brands Group. Det jobbet har bland annat inneburit att hon har skaffat sig en mångårig erfarenhet av att jobba med digitala strategier för konsumentnära bolag samt med affärs- och varumärkesutveckling. 

- Vi är fantastiskt glada över att göra denna rekrytering av Sara Fernström till Odd Molly. Saras uppdrag är att ställa om affärsmodellen till ökat digitalt fokus och större partnernätverk samt skapa förutsättningar för internationell expansion i alla kanaler. Sara har ett stort kontaktnät och en gedigen erfarenhet från affärs- och varumärkesutveckling inte minst inom e-handel och sociala medier. Hon kommer att bli en viktig spelare för att bidra till att utveckla och genomföra Odd Mollys internationella tillväxtplan”, kommenterar Jennie Högstedt Björk, Odd Mollys tillträdande vd, och idag vice vd och sortimentschef, i ett pressmeddelande. 

Vi har flera gånger tidigare berättat om Odd Mollys digitala omställning, där de satsar allt mer på e-handeln som även tycks vara det som ska dominera företaget i framtiden.

LÄS ÄVEN:
Nyemission på 27 miljoner ska lyfta Odd Mollys e-handel
Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

Annons
Annons

"Ska utöka närvaron över hela världen"

Sara Fernström har även en examen i International Business, med inriktining på marknadsföring, från Berkeley Collage i Kalifornien i USA. Hon har bland annat jobbat med H&M:s sociala medier-strategi och hon ser nu själv fram emot att få användning för sina kunskaper även hos Odd Molly.

- Med en stark verksamhet i norra Europa, ett fantastiskt livsstilsvarumärke med en unik stil och en beprövad e-handelsplattform, är Odd Molly väl positionerat för att expandera globalt. Jag är stolt över att gå till ett företag med hållbara värderingar och så stark tillväxtpotential. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Jennie och resten av teamet för att driva förbättrad utveckling, särskiljande och kraftfull marknadsföring och att utöka Odd Mollys närvaro över hela världen med ett omnikanalerbjudande, säger Sara Fernström.

Sara Fernström kommer även att ingå i företagets koncernledning och både hon och Jennie Högstedt Björk tillträder sina nya jobb den 5 augusti i år.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta