Oklart om modell hade trosor på sig – Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

En av e-handlaren Nellys höstannonser föll inte alla mottagare i smaken. Företaget hade för avsikt att presentera säsongens "must-haves" och räknade förmodligen inte med att kampanjen skulle anklagas för sexism.

Men det var precis vad som hände. En av modellerna i Nellys kampanj har nämligen på sig en tjock tröja i kombination med vad som skulle kunna vara en trosa, en body eller - ingenting alls.

Annons

Och det var det sistnämnda alternativet som en anmälare till RO tolkade det hela som.

- Enligt anmälaren är den anmälda bilden en sexistisk och stötande bild som visar en kvinna utan några under­kläder på sig. Anmälaren menar att webbsidan Nelly.com riktar sig till många unga och att man får känslan av att höstens "must haves" inte handlar om kläderna, återger RO anmälarens synpunkter.

Tillåtet enligt praxis

Reklamombudsmannen, som alltså hade att hantera ärendet om den anmälda Nelly-annonsen, framför dock att det "enligt praxis" finns en frihet i hur man kan marknadsföra underkläder och badplagg.

- Det är också klart att modeller i reklam för under- och bad­kläder ofta i någon mån måste anses utgöra blickfång och i många fall sexuella blickfång, konstaterar RO.

Därför har stiftelsen valt att fria Nelly från anklagelserna om sexistisk reklam.

- Opinionsnämnden konstaterar inledningsvis att kvinnan på bilden sannolikt inte är naken på underkroppen, utan att hennes posering bidrar till intrycket av att så skulle kunna vara fallet. Kvinnan är klädd i en stickad tröja och under den har hon på sig vad som ser ut att vara en guldfärgad body. Kvinnan kan sägas framställas som ett sexobjekt men det finns en koppling mellan framställningen och det marknads­förda plagget.

Annons