Annons

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO Bild: RO Lite bart klädd, enligt en anmälare

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

2018-12-11 16:30

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

En av e-handlaren Nellys höstannonser föll inte alla mottagare i smaken. Företaget hade för avsikt att presentera säsongens "must-haves" och räknade förmodligen inte med att kampanjen skulle anklagas för sexism.

Men det var precis vad som hände. En av modellerna i Nellys kampanj har nämligen på sig en tjock tröja i kombination med vad som skulle kunna vara en trosa, en body eller - ingenting alls.

Och det var det sistnämnda alternativet som en anmälare till RO tolkade det hela som.

Annons
Annons
- Enligt anmälaren är den anmälda bilden en sexistisk och stötande bild som visar en kvinna utan några under­kläder på sig. Anmälaren menar att webbsidan Nelly.com riktar sig till många unga och att man får känslan av att höstens "must haves" inte handlar om kläderna, återger RO anmälarens synpunkter.

Tillåtet enligt praxis

Reklamombudsmannen, som alltså hade att hantera ärendet om den anmälda Nelly-annonsen, framför dock att det "enligt praxis" finns en frihet i hur man kan marknadsföra underkläder och badplagg.

- Det är också klart att modeller i reklam för under- och bad­kläder ofta i någon mån måste anses utgöra blickfång och i många fall sexuella blickfång, konstaterar RO.

Därför har stiftelsen valt att fria Nelly från anklagelserna om sexistisk reklam.

- Opinionsnämnden konstaterar inledningsvis att kvinnan på bilden sannolikt inte är naken på underkroppen, utan att hennes posering bidrar till intrycket av att så skulle kunna vara fallet. Kvinnan är klädd i en stickad tröja och under den har hon på sig vad som ser ut att vara en guldfärgad body. Kvinnan kan sägas framställas som ett sexobjekt men det finns en koppling mellan framställningen och det marknads­förda plagget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

Annons
Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta