Annons

Okunniga handlare bryter mot lagen: När får vinster delas ut?

Okunniga handlare bryter mot lagen: "Krävs tillstånd"

2018-01-02 10:07

Olagligt med utlottningar på sociala medier.

Brukar du uppmana kunder att gilla ditt företag på Facebook, i utbyte mot att de kan vinna ett pris? I så fall har du begått brott mot lotterilagen. Att dela ut priser bland personer som gillar en företagssida på sociala medier räknas nämligen som ett lotteri.

- Sådana typer av lotterier är inte okej att anordna som företag eftersom de är just lotterier. Och alla lotterier kräver tillstånd i Sverige, vilket inte ges till företag eller privatpersoner utan endast till ideella föreningar, säger Josefin Aronsson, handläggare på Lotteriinspektionen, till P4 Jönköping.

De olagliga utlottningarna förekommer hos allt från detaljhandlare till restauranger och hotell. I syfte att marknadsföra sina företag lottas det enligt Sveriges Radio ut allt från presentkort till hotellnätter.

Kunder ringer och klagar

Att så pass många använder sig av det otillåtna tillvägagångssättet beror enligt Josefin Aronsson på dålig kunskap i ämnet.

Annons
Annons
- Det är vanligt att företag ringer hit för att de har fått höra från kunder eller andra som har påtalat att det inte är okej att göra på det här viset, och då har de själva inte haft någon aning om det, säger hon.

Företagare som vill göra rätt för sig kan däremot med fördel göra om sitt lotteri till en tävling. För att upplägget ska vara godkänt krävs det att det inte är slumpen som avgör vem som vinner. Man kan till exempel be kunderna att motivera varför just de ska vinna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta