Annons

Okunniga handlare bryter mot lagen: När får vinster delas ut?

Okunniga handlare bryter mot lagen: "Krävs tillstånd"

2018-01-02 10:07

Olagligt med utlottningar på sociala medier.

Brukar du uppmana kunder att gilla ditt företag på Facebook, i utbyte mot att de kan vinna ett pris? I så fall har du begått brott mot lotterilagen. Att dela ut priser bland personer som gillar en företagssida på sociala medier räknas nämligen som ett lotteri.

- Sådana typer av lotterier är inte okej att anordna som företag eftersom de är just lotterier. Och alla lotterier kräver tillstånd i Sverige, vilket inte ges till företag eller privatpersoner utan endast till ideella föreningar, säger Josefin Aronsson, handläggare på Lotteriinspektionen, till P4 Jönköping.

De olagliga utlottningarna förekommer hos allt från detaljhandlare till restauranger och hotell. I syfte att marknadsföra sina företag lottas det enligt Sveriges Radio ut allt från presentkort till hotellnätter.

Kunder ringer och klagar

Att så pass många använder sig av det otillåtna tillvägagångssättet beror enligt Josefin Aronsson på dålig kunskap i ämnet.

Annons
Annons
- Det är vanligt att företag ringer hit för att de har fått höra från kunder eller andra som har påtalat att det inte är okej att göra på det här viset, och då har de själva inte haft någon aning om det, säger hon.

Företagare som vill göra rätt för sig kan däremot med fördel göra om sitt lotteri till en tävling. För att upplägget ska vara godkänt krävs det att det inte är slumpen som avgör vem som vinner. Man kan till exempel be kunderna att motivera varför just de ska vinna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta