”Olönsamt” med Black Friday enligt ny studie

Allt fler e-handlare anser att det är svårt att tjäna pengar på Black Friday.

Mer än 60 procent av de brittiska detaljhandlarna ser Black Friday som en olönsam dag, som inte är särskilt hållbar i längden. Det framgår av en ny rapport från researchbolaget LCP Consulting. Andelen brittiska handelsföretag som ställer sig skeptiska till lönsamheten med shoppingdagen har på ett år vuxit från 32 procent till 61 procent.

"Fel att pressa tuffa marginaler"

Och det är inte bara i Storbritannien som Black Friday-tåget ser ut att vara på väg att sakta in. I Sverige gick till exempel Maria Richardsson, VD på Nordic Design Collective, ut förra året och meddelade att hon inte tyckte att man skulle tänka i riktningen "sälj, kräng, rabatter och prispress".

Annons

- Jag är generellt rätt skeptisk till att bara driva försäljning på priser. Jag tror att det är dumt för branschen i allmänhet, och för mig så handlar det också om att jag inte vill nedvärdera arbetet formgivarna lägger ner på sina produkter till att handla om pris. De lägger ner så otroligt mycket passion och arbete i det, och att då pressa redan tuffa marginaler känns helt fel, sade Maria Richardsson då.

Enligt Internet Retailing, som skriver om den nya undersökningen, kommer den brittiska e-handeln att slå alla tidigare rekord under det här årets Black Friday. Men enligt LCP kommer upp emot 27 procent av beställningarna att returneras beroende på var i landet beställningen gjordes.

Tillfällig ordertopp påverkar vinst

Samtidigt ställer konsumenterna högre krav. LCP uppskattar att 20 procent av alla Black Friday-order kommer att levereras dagen efter. Och ekvationen av låga priser, snabba leveranser och en hög andel returer går inte ihop hos alla.

- Det som påverkar förtjänsten från Black Friday handlar inte om försäljningsökningar och vinstmarginaler, utan snarare om de extra kostnaderna för logistiken och svårigheterna i att hantera tillfälliga ordertoppar, säger Stuart Higgins, affärspartner på LCP Consulting till IR.

I USA är detaljhandlarna något mer optimistiska inför Black Friday. Endast 35 procent anser enligt undersökningen att dagen är olönsam.

Annons