Onlinepizzas galna midsommar: Ökade med 40%

"Vår bästa dag sedan nyårsdagen 2016".

När sillen är uppäten och midsommardansen avklarad kommer det som bekant en morgondag. En morgondag då många inte känner för att ställa sig i köket. I alla fall om man ska tro nya rapporter från Onlinepizza som hade en riktig toppendag i lördags, det vill säga dagen efter midsommarafton. 

- Midsommardagen var vår bästa dag sedan nyårsdagen 2016, med 40 procents tillväxt jämfört med året innan, skriver VD:n Daniel Strömberg i ett mail till Ehandel.se.

Annons

Tidigare år har nyårsdagen flera gånger stått som ohotad etta när det kommer till populära pizzadagar bland svenskarna. 2014 kraschade till och med Onlinepizzas sajt när trycket blev för stort bland de hungriga kunderna. 

"Inte längre bara pizza"

Och lördagens beställningsfest, som för övrigt följde efter en för Onlinepizzas del ovanligt bra midsommarafton, beror enligt Daniel Strömberg inte på kampanjer i någon större utsträckning. 

- Vi testade två mindre kampanjer på 10 och 25 procent för ett visst kundsegment, men det stod för en väldigt liten del av våra ordrar.

Vad tror du att ökningen beror på?

- Vi ser en större förändring i beteendet hos konsumenterna där fokus mer och mer handlar om att man vill umgås med familj och vänner snarare än att stå och slava i köket hela dagen. En viktig del är också att vi erbjuder en mycket större bredd i vårt restaurangutbud än tidigare, så det finns inte längre bara pizza i plattformen.

Beställningsbråk gav beställningsstopp

I helgen uppmärksammades Onlinepizza även i andra sammanhang. Expressen och Norrbottens-kuriren rapporterade om en kund som hade blivit stoppad från att lägga sin pizzabeställning, sedan han och pizzerian hamnat i en diskussion om hur mycket extra ingredienser man kan förvänta sig när man vill göra tillägg i sin beställning.

Kunden, som menade att han inte hade fått vad han betalade för, upplevde att “ilskan växer och växer” varför han hade lagt upp en negativ recension på Onlinepizzas sajt. Nu fick han inte längre beställa från pizzerian, varken via telefon eller på Onlinepizzas sajt.

Brukar Onlinepizza porta vissa kunder från att beställa ifall en viss pizzeria önskar det?

Annons

- I detta fall så har restaurangen i fråga nekat konsumenten, inte vi. Vi undersöker detta just nu.

Då är det alltså fritt fram för just den här kunden att beställa via er från andra pizzerior?

- Ja, självklart. Men som sagt, vi måste undersöka vad som har hänt mellan just den restaurangen och den kunden ändå, avslutar Daniel Strömberg.

Företaget Delivery Hero Sweden, som står bakom Onlinepizza.se, omsatte i december 2015 knappt 121 miljoner kronor. Enligt Financial Times står moderbolaget inför en miljardnotering på börsen.

Annons