Onlineprofiler ska hjälpa nätbutiker att nå ut i bruset

Sökmotoroptimeraren Håkan Persson och e-handelsprofilen Anders "AndersIvar" Karlsson ska hjälpa e-handlare att optimera och konvertera med nystartade Oxit.

Oxit har sin bas i Mariestad men kommer att arbeta med e-handlare över hela Sverige. Enligt medgrundaren Håkan Persson, som arbetat med Internet sedan 1996 och med sökmotoroptimering sedan 2006, kommer företagets fokus ligga på att hjälpa e-handlare att öka sin lönsamhet.

Främst genom sökmotoroptimering och konverteringsoptimering men även med hjälp inom digital marknadsföring i allmänhet, där såväl Google Adwords, video och annonsering på Facebook ingår.

Annons

– Vi kommer inom kort att hålla ett antal informationsmöten för e-handlare på olika platser i Sverige. Det är många e-handlare som tycker att sökmotoroptimering är svårt och vi vill informera, tipsa och hjälpa dem att få flera kunder via nätet, säger Håkan Persson.

Optimering och konvertering

Till sin hjälp har Håkan Persson en välkänd e-handelsprofil. Nämligen Anders "AndersIvar" Karlsson som senast kommer från en roll som VD för Tonerlagret. Sedan 2011 driver han även nätbutiken Barahandtag tillsammans med sin sambo.

Han har tidigare även hjälpt andra e-handlare med sökmotoroptimering men framförallt med sökannonsering och konverteringsoptimering, vilket handlar om att få en större andel av besökarna att handla i webbutiken.

– E-handel har varit en passion för mig sedan 2007 när jag startade min första webbutik och onlinemarknadsföring är något som jag tycker är roligt och extremt nödvändigt för alla webbutiker, säger Anders Karlsson.

Annons