Annons

Oscar Jacobson mot 300 miljoner med omnikanal Butikerna ska bli mer e-handelsvänliga

Oscar Jacobson mot 300 miljoner med omnikanal

2017-07-06 14:57

Norge och Click&Collect står närmast på agendan.

Det anrika modemärket Oscar Jacobson har sedan 2009 jobbat för att återta positionen som Nordens ledande varumärke för män. Ett ledande varumärke måste förstås idag ha en väl fungerande e-handel och ett steg i resa mot tronen var att lansera en modern nätbutik, vilket företaget gjorde i slutet av 2013. En e-handel som sedan ska ha bidragit till att bolaget vände från förlust till en rejäl vinst.

I januari i år meddelade Oscar Jacobson att de flyttade om i ledningen och anställde en ny VD, som de tog ifrån Tiger of Sweden, samt en ny exportchef. Bolaget har nu haft en fin tillväxt i flera år och förra året omsatte Oscar Jacobson nära 260 miljoner kronor med över 10 miljoner i vinst. I år räknar bolaget med att omsätta runt 300 miljoner med ett rörelseresultat på 35 miljoner.

Jacobson går omnikanal

För att nå målen ska man nu utöka sin e-handelssatsning med mer omnikanal, det vill säga bättre integration mellan nätbutiken och företagets nio fysiska butiker. Detta meddelar företaget iVend Retail som anlitats för att införa mer omnikanal i Oscar Jacobsons verksamhet.

Oscar Jacobson ska redan nu ha flyttat över alla gamla system till en integrerad plattform “som kommer att minska administrationen i samband med leveranser, rapportering och betalningsprocesser”, enligt Marcus Knutsson, IT-applikationschef hos Oscar Jacobson.

Annons
Annons
- Det ger istället butikspersonalen tillfälle att fokusera på att tillhandahålla förstklassig kundservice vid varje beröringspunkt under shoppingmötet, kommenterar Marcus Knutsson.

Click&Collect till hösten

Nästa steg på resan, nu när alla system är bättre integrerade, ska vara att införa funktioner så att e-handeln bättre smälter ihop med butikerna.

“Blickar vi framåt planerar det nordiska herrklädesmärket att introducera ’click-and-collect’ och kommer också att börja acceptera online-returer i fysiska butiker senare under året, likväl som att personifiera mötena i butikerna genom att rulla ut en ’made to order’ service, vilken kommer låta köparen kundanpassa sin order med skräddarsydda tyger och storleksanpassningar.”, förklarar iVend Retail i ett pressmeddelande.

Utöver fler omnikanalfunktioner så ska Oscar Jacobson också expandera i Oslo med två nya fysiska butiker, vilka ska öppna i augusti. Företaget tittar på att öppna 1-2 nya butiker varje år i Europa de kommande fem åren.

Företagets e-handel riktar sig idag bara till kunder i Storbritannien och Sverige men detta ska under året utökas till att även inkludera Norge, vilket vi gissar ska ske i samband med butiksöppningarna där.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

E-handlaren som började från scratch.

Annons
Annons
Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

"Plötsligt händer det".

Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta