Oscar Jacobson mot 300 miljoner med omnikanal

Norge och Click&Collect står närmast på agendan.

Det anrika modemärket Oscar Jacobson har sedan 2009 jobbat för att återta positionen som Nordens ledande varumärke för män. Ett ledande varumärke måste förstås idag ha en väl fungerande e-handel och ett steg i resa mot tronen var att lansera en modern nätbutik, vilket företaget gjorde i slutet av 2013. En e-handel som sedan ska ha bidragit till att bolaget vände från förlust till en rejäl vinst.

I januari i år meddelade Oscar Jacobson att de flyttade om i ledningen och anställde en ny VD, som de tog ifrån Tiger of Sweden, samt en ny exportchef. Bolaget har nu haft en fin tillväxt i flera år och förra året omsatte Oscar Jacobson nära 260 miljoner kronor med över 10 miljoner i vinst. I år räknar bolaget med att omsätta runt 300 miljoner med ett rörelseresultat på 35 miljoner.

Annons

Jacobson går omnikanal

För att nå målen ska man nu utöka sin e-handelssatsning med mer omnikanal, det vill säga bättre integration mellan nätbutiken och företagets nio fysiska butiker. Detta meddelar företaget iVend Retail som anlitats för att införa mer omnikanal i Oscar Jacobsons verksamhet.

Oscar Jacobson ska redan nu ha flyttat över alla gamla system till en integrerad plattform “som kommer att minska administrationen i samband med leveranser, rapportering och betalningsprocesser”, enligt Marcus Knutsson, IT-applikationschef hos Oscar Jacobson.

- Det ger istället butikspersonalen tillfälle att fokusera på att tillhandahålla förstklassig kundservice vid varje beröringspunkt under shoppingmötet, kommenterar Marcus Knutsson.

Click&Collect till hösten

Nästa steg på resan, nu när alla system är bättre integrerade, ska vara att införa funktioner så att e-handeln bättre smälter ihop med butikerna.

“Blickar vi framåt planerar det nordiska herrklädesmärket att introducera ’click-and-collect’ och kommer också att börja acceptera online-returer i fysiska butiker senare under året, likväl som att personifiera mötena i butikerna genom att rulla ut en ’made to order’ service, vilken kommer låta köparen kundanpassa sin order med skräddarsydda tyger och storleksanpassningar.”, förklarar iVend Retail i ett pressmeddelande.

Utöver fler omnikanalfunktioner så ska Oscar Jacobson också expandera i Oslo med två nya fysiska butiker, vilka ska öppna i augusti. Företaget tittar på att öppna 1-2 nya butiker varje år i Europa de kommande fem åren.

Företagets e-handel riktar sig idag bara till kunder i Storbritannien och Sverige men detta ska under året utökas till att även inkludera Norge, vilket vi gissar ska ske i samband med butiksöppningarna där.

Annons
Annons