POP:s omnisuccé minskade förlusten med 40 miljoner

Nu är en ny e-handelsplattform på gång.

Många traditionella butikskedjor kämpar med att få affärsidén att gå runt och de flesta tycks nu ha anammat ett omnikanalkoncept för att kunna föra in den digitala handeln även i de fysiska butikerna.

Nu berättar en av dessa kedjor, Polarn O. Pyret (POP), om hur de lyckats vända en negativ utveckling till en betydligt mer positiv, bland annat genom att satsa på omnikanalarbetet. 

Annons

"Transformationen fortsätter"

Redan sedan tidigare har företaget ett utvecklat click and collect-koncept knutet till butikerna och för ett år sedan började man sätta in iPads i samtliga butiker. Detta ska nu kompletteras med en ny e-handelsplattform.

- Självklart ser vi att transformationen fortsätter och vi anpassar vårt butiksnät efter det. Samtidigt investerar vi stort i både ny e-handelsplattform, men också i att bygga om ett stort antal butiker till vårt nya butikskoncept. Vi tror på symbiosen mellan kanalerna och att butiksupplevelsen är otroligt viktig även för att utveckla e-handeln.

Stort minus vändes till mindre

Och det märks att företaget verkligen tar utvecklingen på allvar. Under de senaste åren har företaget vänt utvecklingen från ett resultat på minus 44 miljoner under 2016, till ett resultat på minus 4 miljoner under 2017, alltså minskning med 40 miljoner av minusresultatet. Nu hoppas man att det nya butikskoncept ytterligare ska komma att stärka företaget.

- Med utgångspunkt i kundundersökningar och vår nya varumärkesplattform har vi under året utvecklat ett butikskoncept som ska attrahera och inspirera dagens föräldrar och stärka vårt varumärke och vår position som ledande inom barnkläder, skriver Polarn O. Pyrets vd, Nanna Hedlund, till Ehandel.se.

"De sista pusselbitarna"

Nu har företaget etablerat den första butiken med just det konceptet på Hamngatan i Stockholm och hittills ska mottagandet ha varit bra.

- Vi är otroligt stolta och nöjda med hur det har tagit form och kundernas reaktioner! Butikskonceptet är tillsammans med vår nya e-handelsplattform de sista pusselbitarna i vår varumärkesresa och det har varit viktigt för oss att det ska vara samma upplevelse oavsett kanal. 

Företaget kallar nu själva implementeringen av iPads för “en stor succé”.

- Det har varit en stor succé och vi har idag butiker som har hela fem procent av sin omsättning via iPads! Vi har också utvecklat vårt lojalitetsprogram ur ett omni-perspektiv med exemplevis fri frakt för våra bästa kunder. För oss är andelen multikanalkunder en styrande KPI som har ökat starkt under året, skriver Nanna Hedlund.

Annons

"Investerar stort"

Nu ser företaget att marknadens omvandling kommer att fortsätta och man ska försöka anpassa sig till det. Det innebär att man förutom att fortsätta att bygga om ett stort antal butiker till det nya butikskonceptet, även är på gång med en ny e-handelsplattform.

Den nya plattformen väntas tas i bruk efter sommaren och i samma veva kommer Boozt att börja sälja Polarn O. Pyrets höstkollektion exklusivt i sin e-handel, vilket även kommer att resultera i en utlandsexpansion.

- Det innebär dessutom att vi lanseras i Danmark, som är en stark marknad för Boozt när det gäller barnkläder. Dessutom bygger vi om ca 20 butiker till det nya butikskonceptet och vi tar nästa steg i vår utveckling när det gäller utökade omni-tjänster.

"Ränderna går aldrig ur"

Nyligen uppmärksammades även Polarn O. Pyrets omnikanalarbete utanför den egna kretsen. I tävlingen Retail Awards nominerades de i förra veckan som både Årets butikskedja och Årets lojalitetsprogram.

- Kedjan erbjuder en sömlös köpupplevelse i alla kanaler, vilket ökat både näthandeln, trafiken till butikerna och butiksförsäljningen. Arbetet har inte bara resulterat i ökad försäljning, utan också förbättrat resultat. En del av hållbarhetsarbetet är lagningsservicen som förlänger livslängden ytterligare av plagg som redan går från barn till barn. Ränderna går aldrig ur, skrev juryn bland annat i motiveringen.

Annons