På väg mot miljarden: I år når de 580 miljoner i sin e-handel

Framgångssagan för motocrosskungarna fortsätter.

Tidigare i år kunde vi berätta om hur e-handelsbolaget Pierce tagit lagret i egna händer med mycket positivt resultat. E-handlaren som driver nätbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore fortsätter att slå rekord efter rekord. Första verksamhetsåret omsatte bolaget över 20 miljoner kronor och sedan dess har det gått spikrakt uppåt, med lönsamhet hela vägen.

Förra året nådde Pierce över 430 miljoner kronor i omsättning och 2017 har gått minst lika bra. Företaget meddelar nu att man bara det första halvåret har ökat omsättningen med över 43 procent. I år räknar bolaget med en omsättning på över 580 miljoner kronor och målet är som tidigare meddelats att omsätta en miljard.

Annons

Stor framgång i Frankrike och Tyskland

Trots den starka tillväxten är det dock en bit kvar till miljarden och för att nå dit verkar det handla en hel del om internationalisering.

75 procent av företagets intäkter ska idag ligga utanför Sverige. I Frankrike och Tyskland har man hittills i år ökat försäljningen med över 40 respektive 55 procent och man räknar med en omsättning på 92 respektive 90 miljoner kronor.

“740 miljoner potentiella kunder”

Framgångarna i Frankrike och Tyskland ska Pierce ha nått helt utan anställda i de två länderna. På företagets huvudkontor i Stockholm finns dock en kundtjänst med personer från 20 olika länder som servar 17 marknader. Stefan Rönn, medgrundare av Pierce, uppmanar fler e-handlare att blicka utanför landets gränser.

- Det finns över 740 miljoner potentiella kunder i Europa och det finns utmärkta möjligheter för svenska e-handlare att nå dessa. Problemet för många är nog att man stirrar sig blind på sin egen hemmamarknad. Med mycket research, rätt medel och lite mod så kan man lyckas ta sig utanför Sveriges gränser, säger Stefan Rönn i ett pressmeddelande.

Glöm inte returblanketterna

Medgrundaren Daniel Petersen kommer samtidigt med tips till andra e-handlare på hur man ska lyckas utomlands.

- Oavsett vilken bransch du är i vill alla kunder helst handla lokalt och på sitt eget språk. Vill man lyckas måste man därför uppfattas som en lokal aktör. Självklart måste du översätta hemsidan för att kunden faktiskt ska handla men det är minst lika viktigt att översätta något så enkelt som returblanketterna för att kunden ska vara lika nöjd efter sitt köp och handla igen, säger Daniel Petersen.

Under 2017 har Pierce öppnat i både Schweiz och Tjeckien och företaget har nu 37 stycken nätbutiker i 17 europeiska länder.

Annons
Annons