Annons

Pär Svärdson: Fraktalternativ är en stor del av framgången Apotea på Instagram Frakt till glädje för alla är viktigt för Apotea

Pär Svärdson: Fraktalternativ är en stor del av framgången

2016-06-01 08:11

Apoteas VD Pär Svärdson förklarar varför Apotea erbjuder många fraktalternativ och ger samtidigt en känga åt andra e-handlare som enligt honom inte verkar vara intresserade av frågan.

Att Apotea erbjuder ett jämförelsevis stort urval av fraktalternativ har nog inte undgått någon som besökt nätapotekets sida. I går lanserade företaget miljövänliga hemleveranser och i en krönika av e-handelsentreprenören Anton Johansson fick Apotea nyligen beröm för att bolagets kunder inte bara kan välja fraktsätt utan även utlämningsställe och aviseringsmetod.

Pär Svärdson, VD för Apotea, tycker inte att sättet som hans företag valt att arbeta med frakten på kräver någon närmare motivering.

- Jag undrar snarare hur de andra resonerar som inte erbjuder fler alternativ. Jag skulle säga att det är en av de största anledningarna till varför det har gått så bra för oss, säger han.

Bättre på att förstå vikten av alternativ

Pär Svärdson räknar till fyra leveransalternativ som är specifika för Apotea, och berättar att bolaget har avtal med flera leverantörer.

- Det är oerhört viktigt att erbjuda flera fraktalternativ och jag har blivit allt bättre på att förstå hur viktigt det är, säger han.

Handlar det om att erbjuda så många alternativ som möjligt?

- Nej, kanske inte så många som möjligt. Det är en avvägning man får göra så att det inte blir rörigt för kunden. Så vi tar fram alternativ och sen rekommenderar vi ett som vi tror blir bäst. Då blir det lätt för de som inte vill välja aktivt men samtidigt får de andra möjlighet att göra ett rationellt val.

Finns det någon nackdel för e-handlare med att erbjuda flera alternativ?

Annons
Annons
- Det är klart att om man bara har en leverantör så blir man en större kund till det företaget än om man har två leverantörer och delar upp verksamheten mellan dem. Men så fort man blivit lite större kan man ha flera alternativ utan att det kostar något.

"E-handlare verkar inte vara intresserade"

Pär Svärdson vänder sig mot att många e-handlare inte ens berättar för kunderna hur deras leverans ska nå dem. Han berättar att Apotea nyligen blev uppringd av en kund som hade tio mil till ett utlämningsställe men betydligt närmare till ett annat. Tyvärr hade ett tillfälligt problem uppstått med fraktbolaget som hade det närliggande utlämningsstället, och därför krävde den upprörda kunden att Apotea skulle dra tillbaka hans order.

- Om den här herren inte hade fått veta vart hans paket var på väg hade han ju aldrig handlat över huvud taget, säger Pär Svärdson.

När Apotea rekommenderar alternativ kan det handla om just avstånd till utlämningsställe, leveranstid eller något annat.

- Vissa bolag är bättre på att hämta på söndagar, då kanske vi rekommenderar dem på helgen, andra är dåliga på Norrland. Men det finns säkert tusen miljoner grejer som vi kan göra bättre. Det jag tycker är konstigt är att andra e-handlare inte ens verkar vara intresserade av frågan.

Vill se bättring hos fraktindustrin

Enligt Pär Svärdon är det många kunder som efterfrågar varubrev eftersom de vill ha sin beställning till brevlådan. Att många varubrev ibland på grund av anledningar som exempelvis “brevbärarens dagsform” istället hamnar hos utlämningsställena, ser han som ett problem som måste lösas.

- Fraktindustrin har en stor utmaning när det gäller paketleveranser till privatpersoner. Det har blivit bättre, men det är fortfarande inte tillräckligt bra.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta