Svärdson till matbranschen – Premiär för Delitea.se

Med Delitea ska e-handelsprofilen Pär Svärdson utmana de existerande nätmatbutikerna med ett brett sortiment och låga priser.

I april kunde Ehandel.se berätta att Apoteas VD Pär Svärdson satt med i styrelsen för två nyregistrerade bolag, Delitea AB och Zoeco AB. Inledningsvis ville Pär Svärdson inte kommentera sina nya bolagsengagemang men nu tar han bladet från munnen.

"Gillar när det är billigt"

Nu finns nämligen Delitea.se redo för att ta emot svenskarnas matbeställningar. Sidan kommer att ha vad Pär Svärdson kallar ett bredare sortiment med bland annat delikatesser och “roliga pastasorter”.

Annons

- En av fördelarna med att sälja på Internet är att man kan ha ett bredare sortiment än vad man kan ha i butik och det är något jag tycker saknas hos andra som säljer mat på nätet, säger han, och fortsätter:

- Och det blir förstås prispress. Jag gillar när det är billigt.

Även om det inledningsvis finns en del luckor i sortimentet har Delitea.se redan fått ta emot ett antal beställningar. Till en början kommer sortimentet inte att innehålla några färskvaror, men det är inte omöjligt att den nyöppnade e-handeln utvecklas till en fullskalig livsmedelsbutik med tiden. Pär Svärdson lovar dock inte att det blir så.

- Tycker kunderna att jag kan inte köpa mjölk så då skiter jag i att handla, så får vi kanske börja med färskvaror. Vill kunderna hellre ha hundra sorters kaffe att välja mellan så är det kanske den vägen vi ska gå. Så vi får lära oss av kunderna och utveckla konceptet efter det.

Delar teknik och logistik med Apotea

Så länge Delitea, som för övrigt drivs av David Strömberg samt Peter och Michael Laskowski, inte säljer färska varor finns det förstås inget behov av att hålla varorna kylda under frakten. Därför är den traditionella matkassemodellen med leverans till dörren inte något måste. Deliteas kunder kan välja mellan en rad fraktalternativ med allt från hemleverans till upphämtning hos ombud.

På det stora hela har Delitea samma lösningar för bland annat teknik och logistik som sitt systerbolag Apotea. Distributionen sköts från Morgongåva, precis som i fallet med nätapoteket.

- Det som vi ser fungerar bra på Apotea tar vi med oss till det här konceptet.

Det andra nystartade bolaget, Zoeco AB, ska i första hand ta fram produkter som ska säljas på Apotea och Delitea. Den första produkten - en kokosolja - lanseras inom ett par dagar.

Annons

- Så det är spännande. Vi jobbar på här, sammanfattar Pär Svärdson.

Annons