Partykungen tog hem Årets Unga Företagare 2014

I fredags delade organisationen Företagarna ut priser till Årets Företagare och Årets Unga Företagare vid en galakväll i Stockholms stadshus. Årets Unga Företagare i Sverige 2014 blev ingen mindre än e-handlaren Joel Svensson som driver Partykungen.se.

I november firar Partykungen fem år, en e-handel som säljer partyartiklar och som vi har skrivit om ett flertal gånger. 2014 har varit ett särskilt händelserikt år för företagets grundare Joel Svensson, och inte bara för att det vankas kalas.

Nyligen rullade Partykungen ut sin första TV-reklam och en månad tidigare utökade man sortimentet med trycksaker samt gjorde ett lysande uppköp. Nu har Joel även utsetts till Årets Unga Företagare 2014 av organisationen Företagarna med motiveringen:

Annons

"Årets vinnare gör livet festligare för sina kunder. Företaget har dubblerat sin omsättning årligen sedan 2010 med bibehållen lönsamhet. Idag har företaget tio anställda och säljer gorillafötter, clowndräkter och ballonger från sitt kontor i Gävle."

Handlar om mjuka värden

Partykungen startades hösten 2009 som en 50-årspresent till grundarens kära mor och Joels mamma har varit med från dag ett. Idag har personalstyrkan utökats ytterligare och företaget har nu tio medarbetare. Det är något som Joel håller högre än att tjäna en massa pengar på sin verksamhet.

– Många tror att företagsamhet handlar om att tjäna mycket pengar, men i mitt fall och många andras fall så handlar det om andra värden och lite mjukare värden. Jag tycker det är väldigt roligt att bygga upp en organisation där människor får jobb till exempel, säger Joel Svensson i en intervju med Sveriges Radio.



Källor: Press, SR

Annons