Patrik Hedelin: ”Logistiken begränsar näthandeln”

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Det går bra för investeringsbolaget eEquity just nu. Företagets portfölj bestående av bland andra Footway, RoyalDesign, Eleven och KidsBrandStore har alla sett stark tillväxt och ambitiösa expansionssatsningar de senaste åren. Nyligen tillkom också SwissClinic, som eEquity investerade 20 miljoner kronor i.

- Framgångsformeln är egentligen att vi försöker att hitta duktiga entreprenörer och bra management team som är duktiga på att utveckla sina bolag. Sen försöker vi bara hjälpa till med kloka råd i styrelserummet, säger Patrik Hedelin, partner i eEquity.

Annons

Hur väljer ni ut vilka bolag ni ska investera i?

- Vi är ganska noggranna med vilka entreprenörer vi investerar i. Det måste vara tillräckligt intressanta affärsmodeller och de ska ha kommit en bit på vägen. Vi ser gärna att det är bevisade affärsmodeller som vi går in i. De får gärna omsätta 50 miljoner eller mer och de är faktiskt ofta också lönsamma.

Vill se tillväxt på 50 procent om året

Företagets plan framåt är att expandera till fler länder i Europa, och att satsa brett med många marknader är en strategi som investeringsbolaget håller nära hjärtat.

- Vi tycker att det är ekonomiskt fördelaktigt att ta flera länder och vi vill gärna att bolagen ska växa med 50 procent eller mer per år. Så det är en ganska snabb organisk tillväxt och vi tycker att det enklaste sättet att nå det är en kombination av breddning av produktssortimentet och lansering i fler länder.

Enligt Patrik Hedelin är det betydligt enklare att expandera till fler länder med e-handel än med fysiska butiker.

- Det är mycket mindre risk och drar mycket mindre kapital. Som nu när Footway går in i sju nya länder. Det är relativt sett en liten investeringskostnad för att göra vår adresserbara marknad flera gånger större.

Lär sig av misstagen från Boo.com

Patrik Hedelin gjorde entré i e-handelsbranschen redan på 90-talet med framåtsträvande modebutiken boo.com. Bolaget blev senare ett av de första att gå i konkurs när IT-bubblan sprack. Problemet var kanske framför allt att sajtens avancerade 3D-teknik inte fungerade så bra ihop med de Internetmodem som fanns tillgängliga på 90-talet.

Ett annat problem var att det inte gick att annonsera på Google, något som i dag är en självklarhet för e-handlare. 

Annons

- Så vi skulle bygga ett konsumentvarumärke med offlinemarknadsföring. Vi spenderade en halv miljard i 18 länder och att bygga vår tekniska plattform spenderade vi 240 miljoner på. Merparten är sånt som du kan köpa för en halv miljon i dag. Så i dag är det fantastiskt mycket enklare att bygga ett e-handelsbolag i dag än det var på slutet av 90-talet.

Lärde du dig någonting då som du har nytta av nu?

- Absolut. Jag lär mig nya saker hela tiden. Bara på de här sex åren med eEquity har jag lärt mig jättemycket och det är ju väldigt roligt att försöka applicera de här kunskaperna på att hjälpa nya entreprenörer.

Ser du någon risk för att vi är på väg in i en ny bubbla?

- Inte inom e-handel, men däremot inom venture capital så tycker jag att det är lite 99-varning. Det är väldigt många fonder med väldigt mycket kapital som alla jagar samma typ av bolag och som alla är prior avenue. Det är lite för lätt för entreprenörerna att få kapital.

"Klok strategi med omnikanal"

För eEquity har det visat sig vara en klok strategi med fysiska butiker, och även om det finns undantag så ser bolaget helst att det finns planer på att gå omnikanal om eEquity ska investera. Bolaget har med koncept efter koncept sett hur de fysiska verksamheterna kompletterar e-handeln och leder till att kunderna handlar mer.

- Vi vill bygga starka konsumentvarumärken och varumärkena blir starkare genom en bra offlinenärvaro. Varumärket blir mycket mer känt. RoyalDesign är till exempel ett ganska känt varumärke inom heminredning över hela Norden och det har till stor del åstadkommits genom de fysiska butikerna.

Finns det någon situation där det inte är intressant med fysiska butiker?

- Vi har inga fastställda regler även om vi är flexibla. Men vi tror ändå att det är en klok strategi att göra både och. Sen är det entreprenörerna som bestämmer och vi försöker att ge kloka råd.

Patrik Hedelin ser fortfarande e-handeln som liten och är säker på att det fortfarande finns goda möjligheter för e-handeln att utvecklas.

Vad skulle du säga är den största utmaningen för e-handelns fortsatta tillväxt?

- Jag tror faktiskt att det är logistiken om jag ska vara ärlig. Jag tror att det som verkligen skulle få e-handeln att lyfta är en riktigt framgångsrik och genomarbetad och bra hemleveranslösning. Det som driver e-handeln är pris, bekvämlighet och sortiment. Bekvämligheten är ett bekymmer om du är tvungen att gå till ditt utlämningsställe för att hämta paketen.

Annons