Pengarna rullar in till fotografernas nya e-handel

Nästan full pott på crowdfundingsajt efter bara ett par dagar.

Med ambitionen att "change the way people see the world" lanserade Jakob Granqvist och Cole Roberts nyligen sin e-handel, som har fått namnet Kollashop.com. Planen är att bli en självklar del av inredningsbranschen genom att sälja fotokonst i printad form. Duon har själva arbetat som fotografer i tio år, och har under den tiden samlat på sig ett nätverk med fotografer.

- Vi har ett 60-tal internationella fotografer som i nuläget levererar material, och antalet ökar dagligen, berättar Jakob Granqvist för Ehandel.se.

Annons

Ville inte ha egna bilder på väggen 

Idén till den nya e-handeln kom av att Jakob Granqvist själv letade efter konst att hänga på sina väggar, men utan någon större framgång.

- Jag ville ha fotokonst, men även om jag själv är fotograf så var jag inte så intresserad av att ha mina egna alster på väggarna. Jag googlade runt och hittade två saker: en massa relativt billiga posters med citat och liknande, samt fina fotografier som kostade skjortan. Hittade dock inget däremellan, det vill säga unik fotokonst av hög kvalitet till hyfsade priser.

Därifrån dröjde det inte länge förrän den nya e-handeln var redo att ta klivet ut i verkligheten. För att få in kapital till marknadsföring bestämde sig Granqvist och Roberts för att vända sig till crowdfunding-sajten FundedByMe.

Positiv respons från fotografer 

Och uppenbarligen finns det ett intresse för duons affärsidé. Efter bara ett par dagar hade över 50 personer gått in med nära på hela det önskade beloppet, 600 000 kronor.

- Vi får positiv respons inte bara av folk som vill ha fina tavlor på väggarna, men också av fotografer som tycker att det är kul och inspirerande att ha någonstans att visa upp och sälja sina bilder.

Hur ser ni på konkurrensen inom ert segment? Det finns ju även en del andra e-handlare som säljer inredning, inte minst posters.

- Det finns ett flertal trevliga e-handlare som säljer konst av olika slag. Vi tycker dock att det saknas en bra e-handel med fokus på fotografi, där innehållet är noga utvalt av professionella fotografer, stylister och inredare. Hittills har det tagits mycket bra emot så vi fortsätter på den inslagna linjen, avslutar Jakob Granqvist.

Annons
Annons