Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

E-handelsföretaget Pierce, som driver butikerna 24 MX, XLmoto och Sledstore, ökade under 2017 sin försäljning med över 45 procent. Det innebär att omsättningen för året kom upp i 618 miljoner kronor, och att företaget med råge slog det i förväg uppsatta målet på 580 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: I år når deras e-handel 580 miljoner kronor

Annons

- Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med 2017. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet. Under 2016 ökade vi försäljningen med 90 miljoner, under 2017 dubblerade vi ökningstakten och lyfter försäljningen med ytterligare 190 miljoner för att sluta året på hela 618 miljoner kronor, sammanfattar företagets vd Henrik Zadig i ett pressmeddelande.

75 procent utanför Sverige

Pierce grundades 2009 och lanserade sin första e-handel utanför Sverige i Finland 2011. I dag är företaget etablerat på 17 marknader och får omkring 75 procent av sina rörelseintäkter från andra länder än Sverige. Pierce lyfter särskilt fram Tyskland och Frankrike som lyckade exempel.

Och målet, att inom en inte alltför lång framtid nå en miljard i försäljning, gäller av allt att döma fortfarande.

LÄS ÄVEN: Pierce siktar mot miljarden efter ännu ett toppår

- Vi positionerar samtidigt bolaget för fortsatt tillväxt genom strategiska investeringar i att erbjuda kunderna en ännu bättre shoppingupplevelse.

Marknad värd 33 miljarder

Pierce uppskattar att Europas totala marknad för motorcykelutrustning är värd minst 33 miljarder svenska kronor.

- Vi är fortfarande bara i början av den resa som vi ska göra med detta bolag. Vi har under det senaste året mer än dubblerat sortimentet och uppnått en stark försäljningstillväxt på våra egna varumärken. Det känns mycket bra att få detta kvitto på att vi hittat konceptet för att vinna kundernas förtroende även internationellt, säger Henrik Zadig.

Annons
Annons