Pinterest och Instagram ger högre snittorder än Facebook

Ny rapport.

Den finska e-handelsleverantören Nosto har precis släppt sin senaste rapport som analyserar hur modebutikers sociala kanaler presterar i mobila enheter. Undersökningen är gjord mellan November 2018 och Januari 2019 på data från 1,2 miljarder besökare i e-modebutiker. 

I den globala rapporten har företaget undersökt hur de olika sociala meiderna leder till köp, hur stort sinittordervärde de har samt hur stor konverteringsgrad de ligger på. Trafikkällan är mätt enligt “sista klick” innan kunden landar på hemsidan till genomfört köp, skriver företaget. 

Annons

Resultatet blev att kunder som nått en e-butik genom Instagram eller Pinterest hade högre snittordervärden än kunder från Facebook eller Snapchat. Snittordervärdet via betald trafik på Pinterest låg på 1448 kronor och Instagram på 968 jämfört med 649 kronor på Facebook och 536 på Snapchat. 

– Även om Instagram och Pinterest driver förhållandevis lite trafik, understryker de höga snittordervärdena den stora potential de har för modebutiker - speciellt då de lanserar nytt stöd för e-handel, säger Jim Löfgren, vd på Nosto, i ett pressmeddelande.

Facebook konverterar bäst

Kunder som når en e-handelsbutik via betald trafik handlar för mer pengar, och organisk trafik från sociala medier ger lägre snittordervärden. Organisk trafik ger dock högre konverteringsgrad, så kunder som på så vis når en e-modebutik genomför därför troligtvis ett köp. 

Enligt undersökningen förlorade Facebook matchen mot Instagram och Pinterest när det kommer till ordervärde. Men när det kommer till trafik och konverteringsgrad så leder Facebook det loppet, både sett till betald trafik som landade på 0,73 procent samt organisk på 1,24 procent. Vilket kan jämföras med Instagram som kom på andra plats med betald trafik på 0,41 procent och organisk på 1,18 procent. Resultatet blir att Facebook genererar flest ordrar totalt sett. 

– I dagsläget är konverteringsgraden relativt låg, vilket gör att kanalerna riskerar att användas framför allt för varumärkesbyggande. Potentialen finns, men frågan är om framförallt Pinterest kan lyckas med utmaningen att brygga inspiration med köp, och bli tongivande intäktskällor för modehandlare framöver, precis som Instagram har gjort på senare tid, Säger Jim Löfgren.

Annons