Annons

Pixelz vill hjälpa e-handlarna att ge en bättre bild av sig själva Thomas Kragelund, vd för Pixelz

Pixelz vill hjälpa e-handlarna att ge en bättre bild av sig själva

2017-11-07 07:00

Den allt större efterfrågan från e-handlare som vill ha hjälp att efterbearbeta sina bilder, har gjort att företaget ökar med 100 procent varje år.

När danskgrundade Pixelz startade i Holstebro på Jylland år 2011, visste de inte att de idag skulle vara ett globalt företag. Eller att de skulle växa med 100 procent varje år och ha tusen anställda i företaget. Men deras tjänster visade sig vara efterfrågade, inte minst av olika e-handelsföretag.

Företagsidén är att de hjälper företag, särskilt inom modebranschen, som har en fotostudio inhouse att efterbearbeta bilder.

- Den typen av bildredigering är väldigt tidskrävande för de flesta företag i Norden och vi har en väldigt hög produktionsnivå för att vara maximalt effektiva, säger Pixelz vd Thomas Kragelund till Ehandel.se.

Produktion i Asien

För att kunna hålla konkurrenskraftiga priser har Pixelz förlagd delar av sin produktion till olika länder i Asien. Och det är de inte ensamma om.

I september kunde vi berätta om svenskgrundade CamEditing, med en liknande verksamhet som Pixelz, som har hela sin verksamhet förlagt till Kambodja.

- De flesta av våra konkurrenter är indiska företag, eller i alla fall baserade i Asien.

Men Pixelz har också lokal support och kontor i bland annat Brasilien, Kalifornien, Tyskland och Danmark. Och Thomas Kragelund tycker att det just när det gäller bilder, har skett en stor förbättring av förståelsen av bilders betydelse under de senaste tre till fem åren.

Annons
Annons
- Numera har de flesta större företag bilderna under kontroll eftersom de har sina egna studior. Medan e-handeln mellan företag och privatpersoner troligen har fördubblats på en global nivå under de senaste fem åren, så tror jag att behovet av bilder idag är tio gånger större än för bara fem år sedan. Och det är också därför vi ser att många märken och retailers gör alla bilder inhouse. De vill ta alla bilder själva, för det är en kritisk del av att göra business idag om du vill göra succé i e-handeln - i synnerhet inom modebranschen.

Lanserar ny tjänst för mindre e-handlare

Samtidigt ser han att många av de mindre företagen ibland har svårt att hänga med, eftersom de helt enkelt inte har samma resurser.

- De mindre företagen har en längre reaktionstid på olika förändringar eftersom de inte har samma resurser. Samtidigt är det många mindre säljare som vill tävla med Amazon genom att differentiera sig och ett avgörande sätt att göra det på är just genom produktbilder och designen på sajten. 

Hittills har även Pixelz kunder främst bestått av större e-handlare, men inom kort lanseras en ny tjänst, som är speciellt avsedd för mindre e-handelsföretag.

- Vi tar de produkter som vi erbjuder större företag och packar ihop dem så att de ska matcha också de mindre. Men det blir samma kvalitetsnivå, försäkrar Thomas Kragelund.

Nordiska e-handlare säljer på eBay

Dessutom tror han att flera av de nu aktuella trenderna kan komma att bli intressanta för Pixelz fortsatta utveckling.

- Vi ser olika trender som är intressanta för oss. En av dem är omnikanal, där vi ser många traditionella handlare som gör detta mer och mer. Många börjar även installera skärmar i butikerna för att kunna visa upp produkter som finns i lager, säger han och fortsätter:
- En annan trend är att fler och fler säljare väljer att sälja på andra plattformar, särskilt utanför Norden säljer de på Ebay, Amazon, med flera. Alla dessa olika plattformar har olika bildkrav och vi ser att vi gör fler och fler versioner av samma bild för att rätta sig efter marknaden och så vidare. Det blir också allt vanligare att produktbilder. 

Mindre företag tar bilderna inhouse

Och nu verkar det som att även allt fler mindre företag flyttar bildproduktionen inhouse.

- Till slut så vi ser att även mindre företag tar in bildproduktionen i företaget, som de stora. och de vill ha en enhetlig sida och det är en av de stora trenderna på marknaden, att mindre e-handlare har egna studios. Och då ska vi finnas där och hjälpa dem med efterbearbetningen, givetvis.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta