Plantagen blir med e-handel – smygstartar med pop-up

Hemleverans i Stockholm, Uppsala och Oslo.

Plantagen tar steget ut i e-handeln och har öppnat upp portarna till sin nätbutik, som inledningsvis kommer att vara utformat som en popup-butik i e-handelsversion. Det meddelar företaget idag i ett pressmeddelande.

Vi har tidigare berättat om hur Plantagen samarbetat med e-handlaren Skånska Byggvaror och bland annat upplåtit sin butiksyta åt byggvaruhusets showroom.

Annons

LÄS ÄVEN: Skånska byggvaror öppnar showrooms hos plantagen

Del i en omnikanalstrategi

Plantagen menar att den nya e-handeln är en del av företagets omnistrategi och att syftet är att ge en bättre kundupplevelse i samtliga kanaler.

- De senaste åren har intresset för växter och odling ökat stort i hela Norden och vi kan även se att intresset för att handla växter på nätet ökar. I och med att vi nu gör en förflyttning i företaget, är tiden helt rätt att satsa på en e-handelsbutik just nu, säger Kenneth Grönlund, Omnichannel Manager på Plantasjen Group.

Hoppas få projektet att växa

Till en början har e-handeln öppnat i form av en digital pop up-butik, där ett urval av sortimentet finns tillgänliga för hemleverans i Stockholmsområdet, Uppsala och Osloregionen. De fysiska butikerna i Barkaby och Skedsmo ska inledningsvis fungera som logistikhubbar, men tanken är att e-handeln därefter ska bli ett mer permanent inslag.

- Tanken är att satsningen på vår e-handel ska växa och omfatta fler butiker. Vår pop up-butik är viktig del i lärandet för företaget hur vi hanterar e-handel. Allt behöver fungera på bästa sätt innan vi drar igång med den ”riktiga” nätbutiken vid årsskiftet 2018-2019. Vi hoppas då på att kunna erbjuda hela vårt produktutbud med leverans över hela Norden, säger Kenneth Grönlund.

Annons