Annons

Polarn O. Pyrets e-handel ökar med 53 procent i Sverige Polarn O. Pyrets e-handel växer som bara den

Polarn O. Pyrets e-handel ökar med 53 procent i Sverige

2018-06-28 09:58

17 procent av den svenska omsättningen kommer från e-handeln.

Vi har tidigare rapporterat vid flera tillfällen om hur RNB-ägda Polarn O. Pyret tagit sin e-handel ut i världen via desitnationer som Alibaba, Amazon och Boozt.

Det har lett till en global e-handelstillväxt och i oktober förra året kunde vi berätta att företagets e-handel då omsatte 94 miljoner kronor, vilket motsvarade 13 procent av företagets totala försäljning.

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyrets e-handel omsätter nu 94 miljoner

Nu berättar företaget att även den svenska e-handelsförsäljningen har tagit fart ordentligt. Företaget har brutet räkenskapsår och i det tredje kvartalet av detta ökade den svenska e-handeln med 53 procent, jämfört med samma period under förra räkenskapsåret.

E-handelsökningen under samtliga tre kvartal har varit 42 procent och samtidigt får den svenska delen av företaget nu en betydande del av sin omsättning från e-handeln, närmare bestämt 17 procent.

"Har valt rätt väg framåt"

På Polarn O. Pyret ser man nu att det omställningsarbete som påbörjades 2016 därmed har gett resultat.

Annons
Annons
- Vi har gjort en omfattande förändringsresa under de senaste åren och nu ser vi resultatet i form av ökat förtroende hos våra kunder med en stark försäljningsutveckling som följd. Vår fantastiska utveckling för e-com och att vi dessutom fick branschens erkännande i Retail Awards genom vinsten i kategorin Årets Lojalitetsprogram, är ytterligare kvitton på att vi har valt rätt väg framåt, säger vd Nanna Hedlund i ett pressmeddelande.

Ny plattform i höst

Och nu ska företaget ta nästa steg i sin digitala omställning. I maj ska företaget ha lanserat flera nya leveransalternativ och i storstadsregionerna ska kunderna nu kunna välja att få sin order levererad till dörren på kvällstid. Det erbjudandet är dessutom gratis för dem som är VIP-medlemmar och företaget hintar dessutom att fler leveransalternativ ska läggas till efter hand.

För närvarande pågår ett pilotprojekt ihop med Budbee, som innebär att kunderna även ska kunna få returerna upphämtade i hemmet.

Men det slutar inte där. Till hösten lanserar Polarn O. Pyret va de kallar för “en toppmodern e-handelslösning” på Episerver Commerce, tillsammans med Avensia.

Mobilt fokus ska styra köpupplevelsen

Stort fokus uppges då komma att hamna på den mobila köpupplevelsen, där navigering och snabb sidladdning ska förenklas respektive förbättras. Dessutom ska den nya plattformen stödja både användargenererat och målgruppsstyrt innehåll.

- Genom starkt kundfokus fortsätter vi utveckla vårt digitala erbjudande genom alla kanaler för att ligga i framkant i den omställning som nu sker inom Retail. Vi har i princip dubblat e-com försäljningen i Sverige över två år och vi fortsätter med samma kraft framåt, säger Petra Stenecker, Marketing & E-com Director.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta