Polarn O. Pyrets e-handel omsätter nu 94 miljoner

Står för 13 procent av varumärkets totala försäljning.

"En markant resultatförbättring". Så beskriver Polarn O. Pyret den största nyheten i sin rapport för det fjärde kvartalet, där företagets siffror för hela verksamhetsåret - som tog slut den 30 september i år - också avslöjas. Klädbutiken nådde ett rörelseresultat på 36,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förra årets siffra på minus 5,3 miljoner kronor. Resultatnivån uppges vara företagets bästa sedan räkenskapsåret 2010/2011.

Ökade med 30 procent på nätet

Och det förbättrade resultatet är inte den enda ljuspunkten hos företaget. Bolagets e-handel har också gjort bra ifrån sig under året.

Annons

- Den svenska e-handeln har haft en stark tillväxt med en ökning om 30 procent från föregående år. Detta visar tydligt att bolagets förbättringsarbete och digitalisering som implementerades under det senaste året, fungerat väl, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Polarn O. Pyret hade under året en nettoomsättning på 723 miljoner kronor, och e-handeln uppges stå för 13 procent av varumärkets totala försäljning. Det innebär att företaget sålde för knappt 94 miljoner kronor online.

"Vi är på rätt väg"

Enligt Polarn O. Pyret har framgångarna att göra med bland annat utveckling av sortiment och design, samt med ett “förändringsarbete för att göra varumärket mer relevant och attraktivt för fler”.

- Jag är otroligt glad att se att den inriktning och det förändringsarbete som vi påbörjade för lite mer än ett år sedan har mottagits så väl av marknaden och vi är stolta och glada att redan se en sådan positiv respons från våra kunder. Vi ser det som ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg, säger Polarn O. Pyrets vd Nanna Hedlund.

Annons