Annons

PostNord: 65% ändrar sig när de beställer hemleverans Foto: PostNord PostNords VD Håkan Ericsson

PostNord: 65% ändrar sig när de beställer hemleverans

2017-07-05 15:25

Logistikföretaget bjöd in till paneldebatt i Almedalen.

Årets Almedalsvecka är i full gång och i år verkar både handel och digitalisering stå högt i kurs. I går kunde vi berätta om e-handlaren som tyckte att det var bättre att bedriva sin verksamhet i Jokkmokk än i Stockholm.

Men Juhan Niila Stålka är långt ifrån ensam om att se e-handel som en stark möjlighet för en levande landsbygd. Ett företag som är inne på samma linje är PostNord, som i dag arrangerade en paneldebatt om nutidens och framtidens handel i Almedalen.

I den framkom det bland annat att många som väljer att få sin vara hemlevererad ändrar sig under resans gång. Hela 65 procent ändrar sig innan varan har levererats.

- Man kanske vill ändra dag, man kanske vill hämta hos ett ombud eller så kanske man vill att vi ska ställa av det fast man inte är hemma. Det är faktiskt den absolut vanligaste ändringen, sade PostNords VD Håkan Ericsson i ett sammandrag av debatten som har publicerats på PostNords hemsida.

Förutom Håkan Ericsson deltog bland andra inkubatorgrundaren och entreprenören Karsten Deppert, HUI Researchs tillträdande VD Emma Hernell och två riksdagsledamöter i e-handelssamtalet.

Svenskar e-handlar mat till butik

Debatten modererades av Footwaygrundaren och e-handelsprofilen Sara Wimmercrantz, som ser att kundernas krav på precision och tillgänglighet ökar hela tiden.

Annons
Annons
- Vi pratar fortfarande mycket om hur snabba leveranserna kommer att vara, vilket fortfarande gäller för vissa varor, men det viktigaste för kunden är precision, att veta exakt när varan kommer och få det kommunicerat till sig. Det är något vi ser som en väldigt viktig faktor, sade hon.

Med i uppställningen var även ICA:s VD Per Strömberg, som pratade om den ökande trenden att beställa mat på nätet. Han tog dock upp att livsmedel inte e-handlas i lika stor utsträckning som andra varor.

- Och det som också skiljer en hel del, inte minst när man tittar internationellt, är ju att väldigt många människor väljer att plocka upp maten i en butik istället för att få den hemkörd hela vägen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta