Annons

PostNord: Tre av tio julklappar kommer att köpas online

PostNord: Tre av tio julklappar kommer att köpas online

2016-11-03 10:15

I år kommer svenskarna att shoppa klappar för 20 miljarder kronor, varav 6,2 miljarder kronor ska spenderas på nätet.

Förra året e-handlade svenskarna julklappar för 5 miljarder kronor enligt PostNords siffror. I år väntar sig logistikjätten att den siffran kommer att stiga med 24 procent till 6,2 miljarder. Och precis som många gånger förut är det bekvämligheten och enkelheten som talar till e-handelns fördel.

Desto lägre ner man kommer i åldrarna, ju högre blir andelen onlinekunder. Konsumenter i åldern 18-29 år planerar att köpa drygt 40 procent av sina julklappar på nätet, medan den äldre generationen, 65-79 år, endast planerar att göra cirka 10 procent av sina julklappsinköp online.

Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker och en stor andel planerar att göra sina julklappsinköp tidigt i år. Fyra av tio ska e-handla julklapparna före december och precis som vår senaste analysrapport visade tror PostNord att shoppingfenomet Black Friday, som i år infaller den 25 november, kommer att bli startskottet.

Annons
Annons

"I år behåller vi konsumtionen i Sverige"

I USA är Black Friday etablerat sedan många år tillbaka och infaller i samband med Thanksgiving-helgen. På senare år har shoppingdagen även letat sig till Sverige och i år kommer cirka hälften av de svenska e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday.

En markant ökning från 2015 då cirka 30 procent satsade på dagen. Något som troligtvis innebär att allt färre svenska konsumenter kommer att handla från utländska nätbutiker.

– I takt med att allt fler svenska detaljister satsat på Black Friday finns det inte lika stor anledning för svenska konsumenter att söka sig utomlands. Vi behåller alltså konsumtionen i Sverige. I år spår vi en ännu större volymökning under Black Friday, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta