Annons

PostNord avslutade året med illröda siffror June Witzoe, PostNord

PostNord avslutade året med illröda siffror

2016-02-10 09:41

Julens e-handel innebar nya rekord för PostNord som trots det gjorde en förlust på 337 miljoner kronor under förra årets sista tre månader.

PostNord redovisar en förlust på 337 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015, vilket kan jämföras med förlusten på 80 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Samtidigt sjönk omsättningen från 10,6 miljarder till 10,4 miljarder kronor.

PostNord konstaterar också att e-handeln slog rekord inför julen och att företagets B2C paketvolymer ökade med 17 procent under kvartalet. Samtidigt fortsätter brevvolymerna att minska, framför allt i Danmark.

– Logistikmarknaden är hårt konkurrensutsatt, vilket kräver fortsatt stort fokus på kostnadseffektivitet. Omställningar genomförs med oförminskad styrka i hela verksamheten för att säkerställa den långsiktiga lönsamheten och konkurrenskraften, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef för PostNord.

Fortsatt fokus på e-handeln

Brevvolymerna har pekat neråt under flera års tid för PostNord som i takt med detta ökat sitt fokus på e-handeln med nya tjänster. Företagets logistikverksamheten fortsätter också att visa tillväxt och paketvolymerna ökade med 8 procent under det fjärde kvartalet och 10 procent för helåret.

Annons
Annons
– Cirka en tredjedel av nya avtal är inom e-handelssegmentet. Vi har under kvartalet även tecknat ett antal nya betydande avtal inom framförallt tyngre logistik, säger Håkan Ericsson.

PostNord har tidigare även meddelat att de nu satsar på e-handel och tillhörande API:er (gränssnitt) som ska förenkla för nätbutiker och deras kundtjänst. Något som bland annat innebär att e-handlare som använder sig av PostNord kommer att kunna ändra försändelseinformation i realtid, samt göra det möjligt att snabbare stoppa paket vid misstänkta bedrägeriförsök.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta