Annons

PostNord svarar på Patriks kritik och har lösning i sikte

Replik: PostNord svarar på Patriks kritik och har lösning i sikte

2015-05-06 13:34

PostNord svarar nu på Patrik Weilands debattartikel "Ge makten till kunden!".

PostNord planerar en lösning på Patrik Weilands huvudbry och även utökade möjligheter att hämta ut paket. I måndags skrev CoolStuffs kundtjänstguru Patrik en mycket intressant debattartikel här hos oss på Ehandel.se.

Han lyfter det ökande problemet med att kunder inte anger sitt namn helt korrekt och den dåliga kundupplevelse som väntar dem. En upplevelse som till stor del ligger på PostNord att lösa i sin tjänst "ändrat förfogande".

Nu svarar PostNord på kritiken som framförs av Patrik Weiland och han ser ut att få sitt förslag till lösning på plats inom kort.


PostNord är medvetna om situationen som beskrivs i debattartikeln och beklagar att vi i dagsläget inte har en fullt fungerande lösning. Vi har dock en pågående aktivitet igång med syfte att underlätta just i situationer som kräver ”ändrat förfogande”.

PostNords ambition är att underlätta för våra kunder, både i den situation som uppstår hos ombudet och den som kräver avsändande företags inblandning om exempelvis ett smeknamn står på försändelsen. Vår lösning syftar även till att underlätta för vänner, anhöriga och övriga betrodda personer att hämta ut försändelse utan att i något fall kompromissa med säkerheten.

Den lösning som PostNord har under utveckling kommer att bygga på ett Application Programming Interface (API).

 

Kenneth Verlage
CIO PostNord Logistics


I debattartikeln lyfter Patrik just det faktum att en lösning med ett API skulle göra det möjligt för e-handlare att snabbt ändra felaktiga uppgifter angivna av kunden. Exakt hur PostNords lösning kommer att se ut återstår att se men de är uppenbarligen medvetna om problemet och jobbar nu på en lösning.

Annons
Annons

 

Uppdatering 7 maj från Kenneth Verlage:


Här kommer ett lite mer utförligt svar från oss. För att visa varför det är annorlunda den här gången ska jag ge lite bakgrund. PostNords IT-system är en omfattande historia som hanterar mycket stora volymer data och paket. Systemen är byggda för maximal kvalitet och säker produktion - inte för att dela data. För två år sedan startade vi ett stort arbete för att sätta mottagarens digitala kundupplevelse i fokus. Vi började från början och har kraftigt stabiliserat dom API:er som redan finns publicerade, vi har skaffat en ny teknisk plattform för framtida API:er, satt en leveransorganisation kring den och skapat ett nytt kundmötande team.

Utåt syns ännu bara två tecken på detta arbete - dels den nya mottagarapp som vi lanserat och dels den kraftigt förbättrade kvaliteten på våra redan publicerade API:er - men den solida grund vi har byggt upp kommer ge oss helt andra möjligheter än tidigare att verkligen få saker att hända.

Sist men inte minst har vi lanserat ett koncept som vi kallar Logistics Labs med syfte att bryta våra långa utvecklingscykler och bli bättre på att lansera istället för att planera. Första Labbet, med syfte att förenkla e-handlares export till Norge, har just hållits.

Vi behöver titta lite på hur en sån här lösning kan se ut innan jag lovar några datum - det skulle inte vara seriöst av mig att kasta ur mig något jag inte vet vi kan leverera - men jag lovar att återkomma med lösningsförslag och tid inom en väldigt snar framtid.


 

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta