Annons

Breven rasar för PostNord som nu lutar sig på e-handeln

Breven rasar för PostNord som nu lutar sig på e-handeln

2015-10-28 11:25

E-handeln på den nordiska marknaden visar fortsatt stark tillväxt men den rekordhöga digitaliseringstakten innebär att brevvolymerna sjunker i rask takt.

PostNord har under morgonen släppt sin delårsrapport för juli till september och kan under perioden redovisa en omsättning på 9 218 miljoner kronor. Siffror som är något sämre än de för det tredje kvartalet 2014, 9 535 miljoner kronor.

Periodens rörelseresultat uppgick till 81 miljoner kronor, att jämföra med 345 miljoner kronor föregående år.

– Försämringen beror främst på kraftigt vikande brevintäkter i Danmark samt att aktiviteten i den norska ekonomin gått ned med minskade logistikvolymer som följd, säger PostNords vd och koncernchef, Håkan Ericsson.

En utmanande omvärld

Totalt minskade brevvolymerna med 11 procent under kvartalet, varav 23 procent i Danmark och 7 procent i Sverige. Hittills i år har brevvolymerna minskat med 9 procent. E-handelssegmentet fortsätter dock att vara ett glädjeämne i PostNords rapporter och B2C paketvolymerna ökade med 13 procent under kvartalet.

Annons
Annons
– E-handeln på den nordiska marknaden visar stark tillväxt. Digitaliseringstakten i Danmark har under kvartalet varit rekordhög med kraftigt minskade brevvolymer som följd. Fortsatta anpassningar inom många områden krävs för att säkerställa den långsiktiga lönsamheten, säger Håkan Ericsson.

Samtidigt fortsätter företaget sin satsning på e-handelslogistik och i september arrangerade PostNord E-handelsforum 2015. Ett forum där cirka 550 detaljhandelskunder, e-handelskunder och leverantörer deltog.

– Vi är på rätt väg och stärker vår position som en ledande kommunikations- och logistikaktör, men med snabbt fallande brevvolymer möter vi stora utmaningar. Fortsatt kapacitetsanpassning, kostnadseffektivisering och produktutveckling är därför nödvändiga för att säkerställa långsiktig lönsamhet, säger Håkan Ericsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta