PostNords höjda julpriser tillbaka: ”Är mycket besviken”

Kapacitetstillägg även i år.

Efter förra årets högljudda diskussioner angående PostNords höjda julpriser för e-handlare, sade sig fraktföretaget välkomna en diskussion inför nästkommande år.

LÄS ÄVEN: PostNord höjer priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

Annons
Annons

Nu står det dock klart att företaget även den här julen kommer att ta ut en så kallad “kapacitetsavgift” på fyra kronor för varje paket som skickas. Detta enligt Svensk Digital Handel, som riktar hård kritik mot PostNord i ett öppet brev till redaktionen.

- Svensk Digital Handel riktar skarp kritik mot PostNords agerande och är mycket besvikna över att löftet från förra hösten om att de var "öppna för nya förslag och initiativ för att hantera det annorlunda kommande högsäsong" bara visade sig vara tomma ord, inleder SDH sitt brev.

"Visade sig vara tomma ord"

Anledningen till att PostNord gör en generell prishöjning i samband med julhandeln uppges vara att företaget behöver mer resurser för att bemöta de extra stora paketvolymerna som infaller under den tiden av året. Tanken är att tillägget ska gälla alla paket som skickas under perioden 25 november 2019 till och med den 17 januari 2020. 

Kapacitetstillägget från förra året möttes av kritik från e-handlarna, och efter julhelgerna tog Svensk Digital Handel initiativ till ett möte med PostNord.

- Med tanke på förra årets kritik och det konstruktiva möte vi tog initiativ till i januari i år, är det obegripligt att det här brevet dimper ner utan någon vidare dialog för att hitta gemensamma lösningar. Jag är upprörd och mycket besviken över att de sagt att de var öppna för nya förslag men att det visade sig vara tomma ord, säger Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg, nu i en kommentar.

LÄS ÄVEN: PostNord svarar på kritiken mot kapacitetstillägget

"Signalerar inte direkt partnerskap"

Mötet i januari resulterade, enligt Per Ljungberg, i en rad alternativ till att lägga in en kapacitetsavgift. Bland annat efterfrågades en bättre dialog mellan e-handlarna och PostNord, samt någon form av ekonomiskt incitament för e-handelsföretag som underlättade logistikflödet genom att komma med paketprognoser i god tid.

- Konsumenterna förväntar sig med all rätt att leveranserna kommer på rätt tid och till rätt adress även under högsäsong. Med de utmaningar som höga volymer innebär borde det rimligen även ligga i PostNords intresse att samarbeta för att göra konsumenterna nöjda. Men ett generellt kapacitetstillägg, oavsett ansträngning från e-handelsföretagen, signalerar inte direkt partnerskap. Bristen på kundfokus och lyhördhet är påtaglig, vilket är ytterst beklagligt och oroande, säger Per Ljungberg.

Annons
Annons

Ehandel.se har sökt PostNord.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!