Annons

PostNords höjda julpriser tillbaka: Under förra årets julhandel kostade varje paket e-handlaren fyra kronor extra

PostNords höjda julpriser tillbaka: "Är mycket besviken"

2019-05-28 10:35

Kapacitetstillägg även i år.

Efter förra årets högljudda diskussioner angående PostNords höjda julpriser för e-handlare, sade sig fraktföretaget välkomna en diskussion inför nästkommande år.

LÄS ÄVEN: PostNord höjer priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

Nu står det dock klart att företaget även den här julen kommer att ta ut en så kallad “kapacitetsavgift” på fyra kronor för varje paket som skickas. Detta enligt Svensk Digital Handel, som riktar hård kritik mot PostNord i ett öppet brev till redaktionen.

- Svensk Digital Handel riktar skarp kritik mot PostNords agerande och är mycket besvikna över att löftet från förra hösten om att de var "öppna för nya förslag och initiativ för att hantera det annorlunda kommande högsäsong" bara visade sig vara tomma ord, inleder SDH sitt brev.

"Visade sig vara tomma ord"

Anledningen till att PostNord gör en generell prishöjning i samband med julhandeln uppges vara att företaget behöver mer resurser för att bemöta de extra stora paketvolymerna som infaller under den tiden av året. Tanken är att tillägget ska gälla alla paket som skickas under perioden 25 november 2019 till och med den 17 januari 2020. 

Kapacitetstillägget från förra året möttes av kritik från e-handlarna, och efter julhelgerna tog Svensk Digital Handel initiativ till ett möte med PostNord.

- Med tanke på förra årets kritik och det konstruktiva möte vi tog initiativ till i januari i år, är det obegripligt att det här brevet dimper ner utan någon vidare dialog för att hitta gemensamma lösningar. Jag är upprörd och mycket besviken över att de sagt att de var öppna för nya förslag men att det visade sig vara tomma ord, säger Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg, nu i en kommentar.

LÄS ÄVEN: PostNord svarar på kritiken mot kapacitetstillägget

Annons
Annons

"Signalerar inte direkt partnerskap"

Mötet i januari resulterade, enligt Per Ljungberg, i en rad alternativ till att lägga in en kapacitetsavgift. Bland annat efterfrågades en bättre dialog mellan e-handlarna och PostNord, samt någon form av ekonomiskt incitament för e-handelsföretag som underlättade logistikflödet genom att komma med paketprognoser i god tid.

- Konsumenterna förväntar sig med all rätt att leveranserna kommer på rätt tid och till rätt adress även under högsäsong. Med de utmaningar som höga volymer innebär borde det rimligen även ligga i PostNords intresse att samarbeta för att göra konsumenterna nöjda. Men ett generellt kapacitetstillägg, oavsett ansträngning från e-handelsföretagen, signalerar inte direkt partnerskap. Bristen på kundfokus och lyhördhet är påtaglig, vilket är ytterst beklagligt och oroande, säger Per Ljungberg.

POSTNORD SVARAR: "Inget nytt påfund"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta