Annons

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket Håkan Ericsson, koncernchef PostNord

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

2018-01-19 12:51

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

Efter en tids diskussioner om vems ansvaret för de uteblivna skattemiljarderna är, har Tullverket och PostNord nu kommit överens om att PostNord ska ta fram en ny handlingsplan för att reda ut momskaoset kring paketen som strömmar in från Kina.

Handlingsplanen ska vara klar senast den 1 mars och väntas bland annat innebära att mottagaren av paketet måste betala in en administrationsavgift till PostNord. Hur stor avgiften blir är dock ännu oklart.

LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

"Kan ta längre tid att få varorna"

Nu går PostNord ut och meddelar att den nya handlingsplanen också kan komma att innebära att leveranserna tar längre tid.

Annons
Annons
- Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna eftersom vi inte får leverera varorna till kunden innan momsen är inbetald, säger företagets koncernchef Håkan Ericsson i ett pressmeddelande.

Han och PostNord ser positivt på att, som företaget uttrycker det, ha fått “ett klargörande av Tullverket”.

- Det är viktigt att alla som idag handlar på postorder från sajter utanför EU, främst Kina, förstår att det kommer att tillkomma ytterligare kostnader för de inköpta varorna. Utöver momsen tillkommer en hanteringsavgift per försändelse. Det innebär särskilt att en vara med ett lågt varuvärde kommer att kosta betydligt mer för konsumenten i framtiden.

Gäller inte bara Kina

PostNords nya administrationsavgift kommer att gälla alla försändelser som skickas till Sverige från ett land som ligger utanför EU:s tullunion. Det handlar alltså inte bara om Kina.

I nuläget kommer 150 000 paket från “tredje land” till Sverige varje dag, enligt PostNords egna uppgifter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

Annons
Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta