Annons

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket Håkan Ericsson, koncernchef PostNord

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

2018-01-19 12:51

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

Efter en tids diskussioner om vems ansvaret för de uteblivna skattemiljarderna är, har Tullverket och PostNord nu kommit överens om att PostNord ska ta fram en ny handlingsplan för att reda ut momskaoset kring paketen som strömmar in från Kina.

Handlingsplanen ska vara klar senast den 1 mars och väntas bland annat innebära att mottagaren av paketet måste betala in en administrationsavgift till PostNord. Hur stor avgiften blir är dock ännu oklart.

LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

"Kan ta längre tid att få varorna"

Nu går PostNord ut och meddelar att den nya handlingsplanen också kan komma att innebära att leveranserna tar längre tid.

Annons
Annons
- Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna eftersom vi inte får leverera varorna till kunden innan momsen är inbetald, säger företagets koncernchef Håkan Ericsson i ett pressmeddelande.

Han och PostNord ser positivt på att, som företaget uttrycker det, ha fått “ett klargörande av Tullverket”.

- Det är viktigt att alla som idag handlar på postorder från sajter utanför EU, främst Kina, förstår att det kommer att tillkomma ytterligare kostnader för de inköpta varorna. Utöver momsen tillkommer en hanteringsavgift per försändelse. Det innebär särskilt att en vara med ett lågt varuvärde kommer att kosta betydligt mer för konsumenten i framtiden.

Gäller inte bara Kina

PostNords nya administrationsavgift kommer att gälla alla försändelser som skickas till Sverige från ett land som ligger utanför EU:s tullunion. Det handlar alltså inte bara om Kina.

I nuläget kommer 150 000 paket från “tredje land” till Sverige varje dag, enligt PostNords egna uppgifter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta