PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

Efter en tids diskussioner om vems ansvaret för de uteblivna skattemiljarderna är, har Tullverket och PostNord nu kommit överens om att PostNord ska ta fram en ny handlingsplan för att reda ut momskaoset kring paketen som strömmar in från Kina.

Handlingsplanen ska vara klar senast den 1 mars och väntas bland annat innebära att mottagaren av paketet måste betala in en administrationsavgift till PostNord. Hur stor avgiften blir är dock ännu oklart.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

"Kan ta längre tid att få varorna"

Nu går PostNord ut och meddelar att den nya handlingsplanen också kan komma att innebära att leveranserna tar längre tid.

- Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna eftersom vi inte får leverera varorna till kunden innan momsen är inbetald, säger företagets koncernchef Håkan Ericsson i ett pressmeddelande.

Han och PostNord ser positivt på att, som företaget uttrycker det, ha fått “ett klargörande av Tullverket”.

- Det är viktigt att alla som idag handlar på postorder från sajter utanför EU, främst Kina, förstår att det kommer att tillkomma ytterligare kostnader för de inköpta varorna. Utöver momsen tillkommer en hanteringsavgift per försändelse. Det innebär särskilt att en vara med ett lågt varuvärde kommer att kosta betydligt mer för konsumenten i framtiden.

Gäller inte bara Kina

PostNords nya administrationsavgift kommer att gälla alla försändelser som skickas till Sverige från ett land som ligger utanför EU:s tullunion. Det handlar alltså inte bara om Kina.

I nuläget kommer 150 000 paket från “tredje land” till Sverige varje dag, enligt PostNords egna uppgifter.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!