Annons

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket Håkan Ericsson, koncernchef PostNord

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

2018-01-19 12:51

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

Efter en tids diskussioner om vems ansvaret för de uteblivna skattemiljarderna är, har Tullverket och PostNord nu kommit överens om att PostNord ska ta fram en ny handlingsplan för att reda ut momskaoset kring paketen som strömmar in från Kina.

Handlingsplanen ska vara klar senast den 1 mars och väntas bland annat innebära att mottagaren av paketet måste betala in en administrationsavgift till PostNord. Hur stor avgiften blir är dock ännu oklart.

LÄS ÄVEN: PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

"Kan ta längre tid att få varorna"

Nu går PostNord ut och meddelar att den nya handlingsplanen också kan komma att innebära att leveranserna tar längre tid.

Annons
Annons
- Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna eftersom vi inte får leverera varorna till kunden innan momsen är inbetald, säger företagets koncernchef Håkan Ericsson i ett pressmeddelande.

Han och PostNord ser positivt på att, som företaget uttrycker det, ha fått “ett klargörande av Tullverket”.

- Det är viktigt att alla som idag handlar på postorder från sajter utanför EU, främst Kina, förstår att det kommer att tillkomma ytterligare kostnader för de inköpta varorna. Utöver momsen tillkommer en hanteringsavgift per försändelse. Det innebär särskilt att en vara med ett lågt varuvärde kommer att kosta betydligt mer för konsumenten i framtiden.

Gäller inte bara Kina

PostNords nya administrationsavgift kommer att gälla alla försändelser som skickas till Sverige från ett land som ligger utanför EU:s tullunion. Det handlar alltså inte bara om Kina.

I nuläget kommer 150 000 paket från “tredje land” till Sverige varje dag, enligt PostNords egna uppgifter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta