Prisjakt räds inte Google – varnar dock kunderna

Sveriges största prisjämförelsetjänst är inte rädda för sökjätten.

I går kunde vi avslöja att Google börjat rulla ut sin e-handelstjänst och produktsökmotor Google Shopping i vårt avlånga land. Precis som Prisjakt och Pricerunner kan man använda tjänsten till att jämföra priser vilket borde oroa de svenska konkurrenterna.

"Google Shopping ökar vår relevans"

När vi kontaktar Prisjakt håller de dock inte med om att Googles produkt skulle vara en prisjämförelsesida. Carl Vult, landschef Sverige på Prisjakt, menar på att Googles tjänst gör Prisjakt ännu mer relevant då man till skillnad från sökjätten ska jobba med en objektiv jämförelse där priset är det enda som avgör hur "högt upp" man hamnar.

Annons
Annons

- När Google rullar ut Google Shopping ökar relevansen för vår tjänst. Google Shopping är ju, till skillnad från Prisjakt, inte en renodlad prisjämförelsetjänst utan en annonsprodukt, som precis som Googles övriga annonsprodukter utgår från ett budgivningsförfarande där högstbjudande ”vinner” och visas upp högst upp bland sökresultaten, säger Carl Vult.

"Problem när de ser en jämförelsetjänst"

Prisjakt är tydliga med att man inte kan köpa sig till en högre ranking hos dem. Carl Vult höjer även ett varningens finger för Googles nya tjänst.

- Google som brukade vara en renodlad söktjänst, är idag till stor del en annonsplats, vilket inte alla konsumenter är medvetna om. Problemet uppstår då den potentiella kunden uppfattar Google Shopping som just en prisjämförelsetjänst och därmed utgår från att de nätbutiker som dyker upp i sökresultatet faktiskt har bäst pris, säger Carl Vult.

"Google går från organiskt till köpt"

Som vi påpekade i gårdagens artikel om Google Shopping så handlar det om en enorm konkurrent i Google, oavsett om deras nya tjänst är objektiv eller inte. Prisjakt ska dock jobba med kommunikationen och kanske kommer företaget nu att lägga in ytterligare en växel kring att visa hur prisjämförelsetjänsterna faktiskt fungerar.

- Vi jobbar hela tiden för att hitta nya och smartare sätt att nå ut till de svenska konsumenterna samt vara tydligare i vår kommunikation kring vårt oberoende, vår objektivitet och kvaliteten på vår tjänst. Detta gäller såväl när det sker ett skifte mot mobilt, som när Google ändrar sin produkt från att lyfta organiskt sök till att lyfta köpta annonser, säger Carl Vult avslutningsvis.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!