Prognos slog fel: Maskinklippet går mot 100 miljoner i år

Maskinklippet trodde sig vara på väg mot 55 miljoner för 2017, men försäljningen har gått betydligt bättre än förväntat.

Under rubriken “Maskinklippet.se går mot 55 miljoner efter tre års e-handel” kunde vi i höstas berätta om den traditionella Mörrum-butiken Maskinklippets uppenbarligen kloka beslut att satsa på nätet. Företaget, som vänder sig till mark- och tomtägare, hade helt enkelt lyckats nå en betydligt större kundgrupp online, än vad som fanns fysiskt tillgängligt i Karlshamns kommun med omnejd.

"Flyttat oss ganska mycket från planen"

Nu visar det sig dock att 55 miljoner kronor var väldigt lågt räknat - enligt VD:n och delägaren Stefan Olsson är företaget nu nämligen på väg mot 100 miljoner i omsättning för i år, och det med ett lönsamt resultat.

Annons
Annons

- Vi har flyttat oss ganska mycket från den planen, ja. Men det är åt rätt håll, säger han när vi når honom på telefon.

- Jag tror på vår idé, att med en nischad butik och kunskap erbjuda våra kunder hög kvalitet. Vi håller oss till våra målgrupper och försöker att ge dem ett så bra utbud som möjligt, fortsätter han.

Men 45 miljoner extra alltså, det är ju en ganska stor skillnad?

- Ja. Och nu sade jag för någon vecka sedan att nu tror jag att vi har peakat för året, men jag har ju fel hela tiden. Juni ser ut att bli minst lika bra som maj.

2 500 robotgräsklippare i år

För Maskinklippet har de senaste årens omställning till e-handel märkts av ordentligt. I dag står e-handeln för 90 procent av företagets verksamhet, men lokalerna är fortfarande anpassade för fysisk handel i mindre skala. Nu letar Maskinklippet efter tomtmark i Karlshamns kommun där företaget kan bygga nya lokaler som är mer ändamålsenliga.

- Vi kommer att behöva göra stora investeringar för att möta tillväxten. Vi växer helt enkelt ur kostymen alltför snabbt, säger Stefan Olsson.

Då tar ni i lite extra nu då, med tanke på hur fel prognosen blev för i år?

- Ja, det kan jag lova att vi gör. Vi tar i ordentligt.

Annons
Annons

April, maj och juni utgör Maskinklippets bästa säsong. I år kom försäljningen bara för maj månad upp i 23 miljoner kronor. Att vårvärmen i år lät vänta på sig verkar inte ha spelat någon roll - massvis med kunder vände sig ändå till Maskinklippet för att bland annat beställa hem en robotgräsklippare, som är en av årets storsäljare. Bara under våren har uppemot 2 500 robotgräsklippare gått åt, uppskattar Stefan Olsson.

- Jag var väldigt optimistisk och lade stora order. Det är jag väldigt glad för nu, för det är ju väldigt tråkigt att som e-handlare inte kunna leverera kundernas beställningar. Men det är samtidigt en balans för om man ska driva företaget med lönsamhet vill man förstås heller inte sitta med ett för stort lager. 

Stora investeringar väntar

Under det kommande året väntar som sagt flera investeringar för Maskinklippet. Utöver byggplanerna och satsningar på tekniken, ska företaget anställa en del personal. Just nu söker bolaget, som i dag har tolv anställda, tre nya medarbetare.

- Vi har också mycket förfrågningar från den övriga nordiska marknaden, vilket vi kommer att ta tag i framöver, säger Stefan Olsson.

Ni skulle ju egentligen nå 100 miljoner först i slutet av 2018 - var tror du nu att ni hamnar då?

- Jag vet faktiskt inte. Jag har ju sagt så fel innan. Men vi är noggranna med att växa med lönsamhet och att inte tumma på kvalitén till våra kunder.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!