Annons

Proteinbolaget slog 50 miljoner - får tungt branschpris Foto: Proteinbolaget Mårten Åkeson och Adam Gillberg

Proteinbolaget slog 50 miljoner - får tungt branschpris

2018-11-12 08:01

Blev årets Gasellföretag i Örebro.

Såhär års brukar tidningen Dagens industri åka land och rike runt för att kora de snabbast växande företagen i olika delar av Sverige. Ett antal priser delas ut under resans gång innan den stora finalen hålls i Stockholm i december.

Ett av bolagen som ser ut att ha en god chans då är e-handelsföretaget Proteinbolaget, som i förra veckan tog hem toppvinsten i Örebros regionala deltävling. I samband med prisutdelningen gjorde Dagens industri en intervju med Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och Adam Gillberg, i vilken de berättar om sina första steg som företagare.

LÄS ÄVEN: Från studentrum till 15 miljoner i omsättning

- Vi var rookies på det här, hade 1 050 kronor i studiebidrag att röra oss med och visste knappt vad en affärsplan eller marknadsanalys var. Men vi hade en magkänsla och att vi hamnade på nätet kändes självklart. Det är vår generation, säger vd Mårten Åkeson till tidningen.

Satsar på att gå utomlands

Proteinbolaget, som grundades i början av 2010-talet och till en början drevs från duons studentrum samt Adam Gillbergs föräldrars källare, omsatte förra året 52 miljoner kronor.

Annons
Annons

För ungefär två år sedan fick det snabbväxande bolaget in en investering av e-handelsprofilen Patrik Rees investmentbolag E-Bussiness Partner. Nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt och - på sikt - expansion utomlands.

LÄS ÄVEN: Patrik Rees går in som investerare i Proteinbolaget

- Det senaste året har vi gjort en stor redesign av vår hemsida och plattform för att kunna skala upp och gå utomlands. Men ska vi addera ett nytt land får det inte vara på hemmamarknadens bekostnad och det kräver att en trygg organisation är på plats först. Nu kan vi snart vara där, säger Mårten Åkeson till Di.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta