Qliro Group säljer Members för 10 miljoner kronor

Ännu en försäljning i Qliro Group.

Det var bara några dagar sedan Qliro Group skakade om e-handelssverige genom att meddela att Lekmer hade sålts till konkurrenten Babyshop. Nu kommer nästa nyhet på samma tema - nästa företag att lämna Qliro-skeppet är nämligen shoppingklubben Members som säljs till konkurrenten Campadre.

Köpeskillingen är initialt satt till 10 miljoner kronor men i affären ingår också vad Qliro Group kallar “en villkorad uppskjuten tilläggsköpeskilling om upp till 4,2 miljoner kronor”.

Annons

Ska fokusera på Nelly och NLY Man 

Precis som i fallen med Tretti och Lekmer ingår det i det nya avtalet att Campadre under en tid framöver ska använda sig av Qliro Financial Services för betallösningar i Norden.

- Genom detta samarbete kan vi erbjuda en nordisk shoppingklubbskanal till våra e-handelsbolag. Efter försäljning av Members.com kan vårt affärsområde Fashion fullt ut fokusera på Nelly.com och NLY MAN. Vi välkomnar också att Campadre börjar använda Qliro Financial Services för betalningar, säger Marcus Lindqvist, VD och koncernchef för Qliro Group, i ett pressmeddelande.

Members.com lanserades år 2011 över hela Norden. Dess medlemmar får ta del av e-handelserbjudanden inom till exempel mode, inredning och skönhetsprodukter.

Expanderar till Holland

För Campadre innebär förvärvet att de 1,5 miljoner medlemmarna nu blir betydligt fler. 

- Förvärvet av Members.com innebär att vi stärker vår position som den ledande shoppingklubben i Norden där vi nu kommer att passera 2 miljoner registrerade medlemmar och en försäljning på omkring en kvarts miljard under 2017. Med Members.com tar vi dessutom klivet till Holland som blir vår första marknad utanför Norden, säger Stefan von Stein, VD för Campadre Scandinavia, i ett pressmeddelande.

Annons