Qliros e-handel fortsätter nedåt

Betalbolaget och Marketplace ökar dock starkt.

I januari skrev Ehandel.se om hur Qliro gett upp och inte längre kunde öka sin e-handel. E-handelskoncernen höll inte riktigt med om den bilden men faktum är att e-handeln fortsätter att dala under första kvartalet 2017.

I och med att koncernens nya fokusområden är CDON Marketplace, Qliro Financial services och Fashion (Nelly) så rapporterar bolaget nu omsättningsutvecklingen inom "E-handel" och "Finansiella tjänster".

Annons

E-handeln har under första kvartalet backat med 3 procent från en omsättning på 981,8 miljoner kronor i fjol till 953,4 i år. Bruttoresultatet har dock ökat med 15 procent till 161,6 miljoner kronor.

- Under det första kvartalet ökade vi bruttoresultatet med 15 procent inom e-handeln och vände till vinst före avskrivningar inom Qliro Financial Services. Gruppens rörelseresultat före av- och nedskrivningar förbättrades med 25,6 miljoner kronor till -9,8 (-35,3) miljoner kronor för kvarvarande verksamhet, skriver Marcus Lindqvist, koncernchef, i delårsrapporten.

Nelly står stilla

För området Finansiella tjänster så har däremot omsättningen ökat från 28,7 till 48,5 miljoner kronor, en tillväxt med 69 procent. Likaså ska försäljningen från externa handlare på CDON Marketplace ha ökat med 93 procent under perioden.

Hittills ser det alltså bra ut för koncernens fokusområden. Området Fashion, Nelly med systerbutiker, ökar dock inte i linje med Marketplace och de finansiella tjänsterna.

- Nellys nettoomsättning var oförändrad medan rörelseresultat före av- och nedskrivningar ökade med 14,7 miljoner kronor till 12,3 (-2,4) miljoner kronor. Detta drevs av stigande produktmarginal och sänkta kostnader för logistik, kommenterar Marcus Lindqvist.

Lekmer har fortsatt logistikproblem

Gymgrossisten och Lekmer som alltså ligger utanför koncernens fokusområden minskade båda sin omsättning med 4 procent. Lekmer verkar vara den sämsta av de två där e-handelsbolaget fortfarande dras med höga logistikkostnader och minusresultat. Gällande Gymgrossisten verkar dock Qliro Group lite mer hoppfulla.

- I enlighet med strategin för segmentet fokuseras på kassaflöde och lönsamhet. Under kvartalet var lönsamheten god och kassaflödet förbättrades till 36,2 miljoner kronor (21,1). Vi söker partnerskap och utvärderar olika alternativ för att skapa aktieägarvärde, kommenterar Marcus Lindqvist Gymgrossistens utveckling.

E-handelskoncernen verkar dock kunna tänka sig att göra sig av med både Gymgrossisten och Lekmer då man “utvärderar olika alternativ” för dem båda. En viktig milstolpe under kvartalet, enligt Qliro Group, var att koncernens dotterbolag Qliro AB blev kreditmarknadsbolag, vilket Ehandel.se skrev om i förra månaden.

Annons

LÄS ÄVEN: Qliro Groups VD: "Kan tänka oss förvärv inom mode"

Uppdatering:
Qliro Groups kommunikationschef kommenterar följande gällande deras marknadsplats:

- Eftersom CDON nu är en marknadsplats så menar vi att det viktigaste tillväxtmålet är att öka bruttoförsäljningsvärdet, det vill säga vår egen netto­omsätt­ning plus den försäljning som genereras åt externa återförsäljare. Bruttoförsäljningsvärdet ökade med 7 procent i kvartalet, att jämföra med 1 procent under helåret 2016. Exempel på handlare som bidragit till tillväxten är Adlibris, VidaXL och Spelbutiken, säger Niclas Lilja.

Att omsättningen sjönk med 3 procent för e-handeln i stort tillskrivs bland annat den utfasning som skett gällande den egna försäljningen.

- Detta beror på att egen försäljning av kläder, skor och böcker har fasats ut. Men det är alltså inte vår egen nettoomsättning som är viktigast, eftersom målet är satt på att öka bruttoförsäljningsvärdet.

Annons