Qliros nya tillstånd öppnar dörren till hela Norden

"Det är klart att vi blir mer slagkraftiga".

I förra veckan stod det klart att Qliro Groups betallösning (Qliro AB) äntligen erhållit tillstånd från Finansinspektionen att bedriva verksamhet som kreditmarknadsbolag. Ansökan skickades in redan i början av 2015 så det har tagit sin tid.

Men vad innebär då detta att bli ett kreditmarknadsbolag för kunderna, det vill säga e-handlarna som använder betallösningen. En sak som Qliro trycker hårt på är att man nu kan öppna upp även i Norge.

Annons
Annons

Varför kan ni först nu gå in i Norge?

- Målsättningen har hela tiden varit att kunna replikera det erbjudande vi har i Sverige för den norska marknaden. Genom tillståndet så har vi nu möjlighet att bedriva verksamhet i samtliga EES-länder, vilket alltså gör att vi kan erbjuda samma produktportfölj för hela Norden, säger Patrik Illerstig, chef för betalbolaget.

Vad innebär detta mer konkret för era kunder - e-handlarna?

- Först och främst innebär det att vi kan erbjuda våra tjänster i Norge, vilket betyder att vi kan ha samma breda erbjudande i hela Norden. En jättefördel för de stora e-handlare som vi vänder oss till. I steg två innebär det att vi har möjlighet att vidga vårt konsumenterbjudande med finansiella tjänster som kan underlätta för digital handel. En win-win för både handlare och konsumenter.

"Mycket klurigare att sy ihop"

Vi frågade även Patrik Illerstig hur många e-handlare som använder deras betallösning i dagsläget.

- I dag har vi både interna och externa handlare anslutna till Qliro. Förutom interna handlare som CDON, Nelly, Gymgrossisten och Lekmer så har vi flera externa handlare, bland annat Skånska Byggvaror, Lyko och Bangerhead. Vi har valt en tydlig inriktning där vi vill samarbeta med de stora e-handlarna och med KMB-tillståndet så täcker vi in de stora handlarnas behov på ett bättre sätt än någonsin tidigare.

Hur påverkar detta er konkurrensförmåga gentemot exempelvis Klarna?

- Tillståndet i sig skapar som sagt flera möjligheter sett till geografisk expansion och konsumenterbjudanden, så det är klart att vi blir mer slagkraftiga. Strategiskt sett har vi dock valt att gå en annan väg än många av våra konkurrenter, där vi valt att erbjuda flexibla och anpassade lösningar för större e-handlare, något som är klart mycket klurigare att sy ihop om du är en aktör som riktar in dig på den stora massan.

Annons
Annons

"Väldigt konkurrenskraftiga villkor"

I samband med att Qliro berättade om att de blivit ett kreditmarknadsbolag så annonserades även att nya tjänster var på gång. Vi frågade Patrik vad som ligger i planerna framöver.

- Eftersom ansökningsprocessen tagit sin tid så har vi haft tid att se över marknaden och de luckor vi bedömer att det finns. Vi har därför en hel del lanseringar på gång, både för handlare och konsumenter, men först ut blir vår lansering av betaltjänster i Norge och vår lansering av sparkonton med statlig insättningsgaranti i Sverige, som kommer att rullas ut med väldigt konkurrenskraftiga villkor.

Patrik Illerstig förklarar även att Qliro-gruppens marknadsplats CDON Marketplace ska få en positiv boost av nyheten.

- Genom att kunna lansera i Norge så kommer alla de handlare som idag finns anslutna via Marketplace i Norge att finnas tillgängliga för de som vill handla med Qliro, vilket innebär att CDON kan erbjuda samma lösning som i Sverige.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!