ReCheckit ska ta sig an USA med emission på 20 miljoner

Norska e-handelstjänsten skördar mark i Sverige.

E-handelstjänsten ReCheckit arbetar med att öka e-handlarnas konvertering. De kallar sin teknik för realtidsmarknadsföring. Vilket betyder att man personaliserar nätbutiken mot kunden medan kunden surfar runt på sajten.

ReCheckit hette tidigare Servicemail Nordic och då pratade företaget om att återaktivera övergivna kundvagnar via smarta e-postutskick. Detta gör ReCheckit fortfarande vad vi förstår men tjänsten har utvecklats sedan dess.

Annons

I grund och botten handlar det dock om att via olika smarta knep öka konverteringen i webbshoppen. Hittills ska 4 miljoner norska kronor ha investerats i tekniken. Nu är företaget mitt i en emission som väntas inbringa 20 miljoner norska kronor, rapporterar tidningen Finansavisen.

Inga konkurrenter i Skandinavien

Första steget efter investeringen, som snart väntas vara i hamn, ska tydligen vara att försöka erövra USA. Några direkta konkurrenter i Norden ser inte ReCheckit.

- Norge är ett mycket Internet-moget land jämfört med andra länder i världen, och vi ser en global potential för ReCheckit eftersom vi känner att vi har knäckt ett slags kod här. Det finns inget liknande företag som oss i Norge eller Sverige så vi har haft tid att testa många hypoteser i lugn och ro under det senaste året. Våra konkurrenter kommer från Storbritannien eller USA, säger Peder Aaserud, grundare och VD för ReCheckit.

Företaget säger sig växa “väldigt mycket i Sverige” och man har stora kunder som Komplett, IKEA, Schibsted, Varner Gruppen, Media Markt, KappAhl, K-rauta och Coop. Ungefär 30 procent av företagets kunder ska finnas i Sverige.

"Potential långt bortom Norden"

ReCheckit ska som sagt just nu vara mitt i en emission, som alltså ligger runt 20 miljoner kronor, och företaget väntar sig landa den innan sommaren med hjälp av bland andra investeraren Trond Riiber Knudsen, som idag äger runt 10 procent av bolaget.

- Eftersom att vi vinner massor av kunder från våra utländska konkurrenter så säger det oss att vi har en produkt som verkligen har potential långt bortom de nordiska gränserna. Som en följd av detta har vi en expansionsstrategi och kommer inom en snar framtid att samla in pengar för detta, säger Peder Aaserud.

Företaget omsatte närmare 10 miljoner norska kronor i fjol.

Annons
Annons