Krönika: Receptet för framgång är att göra saker annorlunda

Nätbutiken Chiquelle har skjutit upp som en stjärna på e-handelshimlen, vunnit flera priser och tagit sociala medier med storm. Nu kliver deras grundare och VD fram och berättar vad han tror står bakom den snabba succén.

Från en startup och okänd svensk modebutik till ett välkänt varumärke och trefaldig pristagare. Från noll kronor till nästan 20 miljoner kronor under det kommande året, från noll följare till 180 000 anhängare på sociala medier på bara tre år.

Vad är hemligheten?

Hemligheten är Chiquelles filosofi och ideologi. Vi har ett par ledord som du hittar på varje skrivbord och vägg på Chiquelles huvudkontor, ett av dem är: "Vi kan och vi måste". Jag ska försöka förklara vad vi menar med denna idé.

Annons

När vi säger "Vi kan och vi måste", betyder det att vi kan göra allt vad vi vill uppnå. Allt är möjligt. Du måste bara tro på det. Om du inte tror på det, kommer du inte att lyckas med det. Ingen säger: "Jag kan inte" eller "Det är inte möjligt". Det är inte okej enligt vår filosofi, eftersom vi tror att allt är möjligt och att allt har en lösning eller en väg framåt. Det krävs fler insatser och därför måste du offra mer. Men det kommer att ge dig de resultat och mål du är ute efter.

Vår andra idé är: "Vi lämnar våra egon hemma". Gör vad som måste göras, vad det nu kan vara. Varje jobb är lika viktigt som något annat. Om du kan arbeta med denna ideologi och filosofi, att tro på vad du gör, utan att ge upp eller säga "det är inte möjligt" och hjälpa dina medarbetare så mycket som möjligt, i varje område, är framgång garanterad. "Vi kan och vi måste". Vi får vad vi vill, hur svårt det än kommer att bli. Vi kommer att jobba för det ända till slutet.

Vi anser att denna filosofi och ideologi är den viktigaste faktorn för Chiquelles framgång.

Omöjligt att köpa sig till

Jag vill poängtera att dessa grunder och värderingar är omöjliga att "köpa" eller "ta in". Du kan ha hur mycket pengar eller finansiella muskler som helst, men utan dessa enkla grundregler, kommer det att bli mycket svårt under perioden du startar.

Vi började med noll kronor. Men vi trodde på vår idé och inom några månader lyckades vi samla ihop 200 000 kronor och hittills har vi inte tagit in någon investerare heller. Vi, som i Chiquelles grundare och ägare, har inte betalat oss själva löner de första tre åren. Detta är vad vi egentligen menar med att du måste offra för att lyckas. Speciellt om du startar från 0. Du måste tro på det och ha tålamod.

Du behöver ett lag som arbetar från hjärtat, 7 dagar i veckan, 15 timmar om dygnet. Du behöver inte människor i ditt lag som längtar efter att få åka hem så fort det blir dags. Du behöver människor som längtar efter sina mål och idéer. Alla dessa uppoffringar och värderingar är tio gånger viktigare än ett företag med en budget på miljoner eller andra resurser. Du kan ha hur mycket pengar som helst, men utan en väg att tro på, utan en strategi, kommer du inte att komma långt.

Du måste bemästra flera områden

Bortsett från rätt filosofi och ideologi, finns det förstås många andra faktorer som du behöver för att lyckas. Du måste tänka på logistik, teknik, marknadsföring, branding, strategi, kundservice, investering, utveckling, expanderande och många andra punkter. Det finns verkligen inga regler eller riktlinjer. Du måste ha en strategi att tro på och försöka göra saker annorlunda än alla andra.

Fråga dig själv frågan: Skulle det vara intressant att göra exakt samma sak som alla andra gör? Bara för att det är lättare? Skulle människor reagera på det?

Annons

Försök istället att göra allt tvärtom. Det kommer att bli svårt att vara unik och annorlunda och det tar tid, men dessa bör vara just de faktorer som du bör investera i (med tid och idéer). För att ta ett litet exempel på vad jag menar kan vi titta på årets Black Friday.

Du måste göra saker annorlunda

Nästan alla nätbutiker och andra företag i Sverige och Skandinavien började marknadsföra sin Black Friday-kampanj, en månad innan, och spenderade miljoner på TV-reklam, radio och sociala medier, med budskapet att "det kommer att bli enorma rabatter på Black Friday". Vi utnyttjade hajpen och kampanjandet över hela landet och började redan på torsdagen med vår Black Friday-försäljning. Utan att spendera en krona, hade vi en tillväxt på 2800 procent, jämfört med förra året, alltså 28 gånger fler order.

Varför skulle alla börja exakt på fredagen? Finns det någon skriven rättspraxis att det bör vara på fredagen? Är det en regel? Självklart inte. Du måste vara smart och göra saker annorlunda.

Var inte rädd för nya vägar. Var inte rädd för att vara unik och ta risker. Samtidigt måste du acceptera att du kan göra stora misstag. Vi håller fortfarande på att lära varje dag av de misstag vi gör.

 

Denna krönika är från Ecomony.com och ursprungligen på engelska.

Annons